Fisk som inte mår bra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramer84
    • May 2010
    • 59

    Fisk som inte mår bra?

    Hejsan.

    Jag har nyligen startat upp mitt akvarium igen, ett 54l kar men ca 10st platys, 2 st palettciklider och 2 andra fiskar jag inte vet namnet på.

    Den ena fisken är gul/grön i nyansen med svarta prickar på och stoora ögon, Ser ungefär ut som fisken som kan blåsa upp sig sj i "hitta nemo" Men är väldigt liten, ca 3-4 cm lång, Den blir mer eller mindre utstött av min palettciklidhane, Är de någon som vet vad det är för fisk samt också vad detta kan bero på. i affären sa dem va rasen hette men minns tyvärr inte,

    Vore jättetacksem för hjälp.

    Mvh Johan
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Hej och välkommen till forumet.
    Jag tror attdet kan vara en kulfisk.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Kramer84
      • May 2010
      • 59

      #3
      Tack mumin

      Kulfisk stämmer precis och efter att ha läst om den fisken så stämde de ju inte precis med vad säljaren i butiken sa, Enligt honom skulle de vara en snäll liten fisk som hade väldigt lätt för ratt klara sig.

      Verkar som att de är en väldigt svår fisk att få att må bra, Framförallt me tanke på vad den kräver.

      Tack för de snabba svaret.

      Johan

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Det är en allmän regel att man sällan kan lita på vad som sägs i en vanlig djuraffär. Man måste ha ordentliga kunskaper själv.
        Ägna lite tid att surfa runt hår och i gamla trådar så kommer du snart vara spränglärd....
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Tobbe R
          • May 2009
          • 654

          #5
          Ursprungligen postat av Kramer84
          Hejsan.

          Jag har nyligen startat upp mitt akvarium igen, ett 54l kar men ca 10st platys, 2 st palettciklider och 2 andra fiskar jag inte vet namnet på.

          Mvh Johan
          Grundproblemet är att du har för litet kar för den mängden fisk. Paletterna är revirhävdande och behöver lite egen bottenyta. Dessutom blir de för stora för ett 54 liters. Ta bort paletterna och minska på antalet platy så blir det betydligt bättre. Om du fått råd om antalet fisk i affären är det dags att byta affär.

          Tobbe

          Kommentar

          Arbetssätt...