Saknar Protozin-instruktioner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tixe
    • January 2003
    • 114

    Saknar Protozin-instruktioner

    Har precis varit och köpt Protozin för jag misstänker svamp hos mina fiskar. Jag fick bara en flaska, utan pappförpackning eller bipacksedel. På flaskan står ungefär hur man ska göra men väldigt övergripande.

    På flaskan står att man ska medicinera dag 1,2,3 och 6. Jag tror jag kommit fram till att jag ska ha i 6 ml till 90 liter vatten. Betyder det att jag ska ha i 6 ml per dag de fyra dagarna?

    Finns det någon som har Protozin-instruktionerna hemma som skulle kunna kolla detta åt mig?
  • bluefame
    • May 2010
    • 31

    #2
    Före medicinering: Vattenbyte

    Sedan höjning av temp till 26 grader och medicin dag 1, dag 2, dag 3,dag 6,
    Brukar vara 4ml per 60l om jag minns rätt,och en dos om dagen ska ges,och är även bra om du ger dosen ungefär vid samma tid under medicinering.

    10 dagar senare: vattenbyte

    De första tre dagarna angriper parasiterna som hamnat på fisken men eftersom de är luriga så ramlar de bara av fisken och lägger sig i botten och väntar på bättre levnadsförhållanden. Då sätter man in dödsstöten mot dem dag 6. Då brukar nya parasiter födas och nu har de inte en chans.
    Låt medicinen vara kvar till dag 10 eftersom det fortfarande kan finnas oknytt kvar.

    Hoppas det hjälper!

    Kommentar

    • Tixe
      • January 2003
      • 114

      #3
      Åh va snällt, tack så jättemycket för hjälpen!

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Bruksanvisning ska man få. Fotade nyss så kan du läsa om doseringen. Vanligt vattenbyte före kan vara bra men behövs inget vattenbyte pga medicinen efteråt. Svamp är inte parasit. Vad som menas i inlägg #2 om parasit kanske inte stämmer riktigt så att säga.
        Bifogade filer
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • bluefame
          • May 2010
          • 31

          #5
          Ursprungligen postat av eriahl
          Svamp är inte parasit. Vad som menas i inlägg #2 om parasit kanske inte stämmer riktigt så att säga.
          Oj, naturligtvis är inte svamp en parasit. Diskuterade ett vita prick problem på ett annat forum så tappade tråden tydligen haha, tack för rättningen. Tur att medicineringen går lika tillväga iallafall.

          Kommentar

          • matknu
            • April 2010
            • 22

            #6
            Jag har precis lagt i salt och Protozin. Jag blev rekommenderad att byta 1/4 av vattnet innan vilket jag gjort. Kursen skulle jag fortsätta fyra dagar och därefter byta 1/3 av vattnet.

            Kommentar

            Arbetssätt...