Fjärilciklid med Böld/paracit i pannan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gonzo44
    • October 2007
    • 2770

    Fjärilciklid med Böld/paracit i pannan

    Hej jag har en Fjärilciklid med en böld/parasit och några små prickar i pannan. smidigast är väl att plocka ut fisken och behandla den för sej eller bör jag behandla hela karet 720L?? och vilket medel är bäst.....
    Inte lätt att be en fisk vara stilla när man ska ta lite bilder
    Bifogade filer
    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det ser ut som Hål-i-huvudet sjukan (Hole in the head disease), plus nån bakterieinfektion (columnaris?).

    Jag skulle plocka ut fisken till ett litet kar och ge den nåt antibakteriellt mot infektionen och ordentligt med askorbinsyra (vitamin c) mot H-i-H.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • gonzo44
      • October 2007
      • 2770

      #3
      ok tack! det är en böld eller om man tittar närmare så ser det ut som något sitter mellan fjällen en vit plutt som blivit större. i vilket fall som helst så ska fisken ut och behandlas. kanske skulle testa Mycopur??
      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Håller med Azur, men skulle den fisken vara i min ägo hade jag nog mer funderat på att ta bort den istället. HIH är ganska jobbigt att få bukt med och tar tid, och den tiden bör fisken gå i ett sjukkar för enkelhetens skull.
        Att medicinera hela det stora karet fisken går i är inte att rekomendera, då en del mediciner slår ut bakterier, goda såväl som "the bad boys".
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Det är visserligen sant att fisken har dåliga odds, och hade det inte varit H-i-H hade jag hållit med, men nu skulle jag gärna se att gonzo testar med askorbinsyra först för att få ytterligare stöd för att H-i-H är fiskmotsvarigheten till skörbjugg. Jag och Ola Svensson har bägge framgångsrikt behandlat H-i-H med askorbinsyra, men det vore bra med fler datapunkter eftersom det är möjligt att det bara var slump att våra fiskar blev bättre av c-vitamin.

          Askorbinsyra finns i kryddhyllan i närmsta matbutik. Det är ogiftigt och nästan omöjligt att överdosera, men kan sänka pH i mjukt vatten.

          Nu har din fisk dessutom en rejäl bakterieinfektion i såret, och det komplicerar saken. Jag har nog aldrig haft framgång att bekämpa bakterieinfektioner med fiskmediciner, men om grundproblemet H-i-H kan fixas kanske, möjligen, eventuellt, fiskens eget immunförsvar kan ta hand om bakterierna.
          Senast redigerad av Azur; 08 May 2010, 11:44.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Intressant med askorbinsyra, hur lång tid tog det från behandlingsstarten och att HIH var läkt/bättre?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • gonzo44
              • October 2007
              • 2770

              #7
              jag har redan tagit ut firren så den går själv i ett litet kar
              askorbinsyra är på väg att inhandlas.. men hur doserar man..
              och den firren vill jag helst inte bli av med han är en j-vel på att locka honorna till lek =)
              Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                @ansjo: Minns inte exakt, men det gick fort, på en vecka eller så kunde man se att såren läkte.

                @gonzo: doseringen är inte kritisk. Enda risken är att du tar så mycket att det blir pH-chock, så det finns ingen anledning att snåla, men blöt upp fodret i askorbinsyra & vatten. Fördelen med vitaminbrist är att det inte behövs mycket för att det ska vända.
                Du kan också fundera på nån antibakteriell medicin, typ General Tonic, för att trycka ner sekundärinfektionen.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • gonzo44
                  • October 2007
                  • 2770

                  #9
                  jo jag tog ut han och doserade lite på känn och han repar sej..
                  Tackar för tips
                  Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                  Kommentar

                  • Mick13
                    • May 2008
                    • 1796

                    #10
                    Jag fick bukt på bakterie infektionerna med vanligt koksalt i vattnet. Det finns anvisningar om dosering i flera inlägg här under sjukdommer.
                    In vino veritas, in aqua sanitas

                    Kommentar

                    Arbetssätt...