Massdöd, behöver hjälp snabbt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Saturnus80
    • October 2009
    • 943

    Massdöd, behöver hjälp snabbt.

    Min brors akvarium har drabbats av massdöd, två Ap.Vijeta honor och två Sewilia Lineolata har dött och snart även Vijeta hanen. Det hela började med att en Vijeta hona och hanen hade drabbats av svamp i fredags, jag gav min bror rådet att köpa medicin mot det.
    Han har PH 7.5 KH 5 Nitrit ligger under 0.5 enligt Sera dropptest, temperaturen är 25 och han har 1dl/100l vatten.
    Inredningen är porslin, svart fiskvänligt grus och mycket hornsäv.
    Vatten cirkulationen är ca 500l/h.
    Han gjorde ett stort vattenbyte idag.
    Har ni något förslag på vad det kan vara?
    //Daniel

    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
    23l aqualandscape med dvärgkulor
  • AnnikaMo
    • November 2008
    • 198

    #2
    Har ni gjort något som stressat firrarna......Hur ser fenorna ut...precisera mer..
    Annikamo.

    Kommentar

    • Saturnus80
      • October 2009
      • 943

      #3
      Har ju inte sett akvariet sedan fredags, men han säger att alla fiskarna simmade normalt och sedan la sig på botten med ryggen ner och dog. Han ska kolla fenorna ikväll när han slutat jobbet.
      //Daniel

      110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
      23l aqualandscape med dvärgkulor

      Kommentar

      • Blend7Monkeys
        • May 2010
        • 2

        #4
        Det är mitt akvarium som är under diskusion.
        Vad är det jag ska titta efter på deras fenor?
        Jag har ingen timer på lampan till akvariet så jag har det tänt under ganska varierande tider på dygnet. Kan det vara en stressande faktor?

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          jag undrar om du kan berätta mer om den där gödningsblandningen du hade drattat ner i karet....?


          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Saturnus80
            • October 2009
            • 943

            #6
            Easy-Life säljer nitrat, fosfor och ProFito, eftersom min bror inte hade någon gödning så fick han av mej, för att spara tid och behållare så blandade jag det i en.
            //Daniel

            110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
            23l aqualandscape med dvärgkulor

            Kommentar

            • Blend7Monkeys
              • May 2010
              • 2

              #7
              Ursprungligen postat av Kensa
              jag undrar om du kan berätta mer om den där gödningsblandningen du hade drattat ner i karet....?


              .
              Jag vet inte exakt vad som är i. det är min bror (saturnus80) som hjälpt mig med det. Jag är vad man skulle kalla en mindre glad amatör.

              Kommentar

              Arbetssätt...