Flagellater

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dragula
    • April 2010
    • 58

    Flagellater

    Behandlar nu flagellater med HexaEx då de på djuraffären sa att det i regel är flagellater när fiskarna bajsar vitt/trådigt/konstigt.

    Det jag undrar är om behandlingen i regel biter eller om det redan är för sent när de börjat bajsa så där vitt? Sedan undrar jag om akvariet skall vara konstant nedsläckt under den behandlingen.
    Svenska guppiesällskapets forum - Allt om levandefödare.
  • Alexander Ylipää
    • May 2003
    • 1831

    #2
    Vad är det för fisk? En idé kan också vara att höja temperaturen då tarmflagelater inte gillar värme. Om fisken känner sig stressad av ljuset kan du ha släckt, men det är ingen nödvändighet.
    Med vänlig hälsning
    Alexander

    Kommentar

    • Dragula
      • April 2010
      • 58

      #3
      Det är guppies. De verkade inte stresseade av ljuset, men jag läste att andra släckte ner vid behandling.
      Svenska guppiesällskapets forum - Allt om levandefödare.

      Kommentar

      • Dragula
        • April 2010
        • 58

        #4
        Tre av fiskarna gick bort bara dagen efter jag tillsatte medicin.
        Svenska guppiesällskapets forum - Allt om levandefödare.

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          • May 2003
          • 1831

          #5
          Trist. Problemet med flagelater på så pass små fiskar är att sjukdomsförloppet går så mycket fortare än med större fiskar. Jag har enbart haft problem med flagelater på diskus exempelvis där de kan gå med flagelater ett bra tag innan själva fisken dör.

          Har alla fiskar blviit sjuka?
          Med vänlig hälsning
          Alexander

          Kommentar

          • Dragula
            • April 2010
            • 58

            #6
            De överlevande ser inte sjuka alls, men de såg inte sjuka ut vid medicineringen heller. Låter kuren gå klar sedan får jag se hur de mår.
            Svenska guppiesällskapets forum - Allt om levandefödare.

            Kommentar

            • Rickard p
              • November 2009
              • 115

              #7
              om man använder oktozin (flagyl) ska man dämpa ljuset för att medicinen brytts ner fortare har jag hört.

              Kommentar

              • Alexander Ylipää
                • May 2003
                • 1831

                #8
                Ursprungligen postat av Rickard p
                om man använder oktozin (flagyl) ska man dämpa ljuset för att medicinen brytts ner fortare har jag hört.
                Stämmer delvis. Beror helt på vad för sorts belysning du har. Har hört att kör man med vanliga standard T8-rör så gör det varken till eller från. Har man däremot en full uppsättning av T5 eller MH belysning kan det vara aktuellt att mörklägga.
                Med vänlig hälsning
                Alexander

                Kommentar

                Arbetssätt...