fiskarna bara dör..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stinakarlsson
    • January 2008
    • 1

    fiskarna bara dör..

    hej
    jag har en kompis som har ett akvarium med guppys, ballong mollys bilbuktetror (tror jag dom hette?) och en ancistrus.
    nu har guppysarna och mollysarna börjat dö en efter en, dom verkar itne ha någon kontroll på sin kropp och simmar i cirklar och uppoch ner, och ligger nere på botten.

    de började med att guppy honorna blev väldigt slöa vilket vi tänkte kunde vara av stress då hon har fler hanar än honor, men sen började även hanarna och nu även mollysarna bli konstiga.
    hon har guppy yngel men dom verkar inte lika svaga som dom andra.

    hon gjorde ett vattenprov när hon startade upp de för drygt en månad sen och då va de jättebra.
    tänkte göra ett nytt prov och se om de är något som ändrats men tänkte kolla med er här om ni vet vad de kan vara för fel?

    hon fick med sniglar vid köp av en ny växt och dom har förökat sej väldigt fort så de finns nu massor av dom, kan dom ha med detta att göra?
    och hur kan man bli av med dom?
  • Klotte
    • February 2007
    • 621

    #2
    Har hon inte haft akvariet igång mer än en månad kan det vara nitrit i vattnet som gör det. Se till att göra ett vattenprov så fort ni kan! Blir lättare att leta efter en exakt orsak när man vet hur vattenvärdena ser ut.
    540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
    100 liter blandat...

    Kommentar

    • Föllförfisk
      • April 2010
      • 620

      #3
      Det kan vara för höga värden av nitrit, det brukar komma efter 3 veckor, nån månad. Hur stort är akvariet, och hur många fiskar har hon? Kan ha blivit för många fiskar för fort.. Hur ofta byterhon vatten, och hur mkt varje gång? Testa o gör några mindre vattenbyten med några dagars mellanrum. Nitfritförgifning vet jag inte om det gör att de inte kan simma som de ska..? kan vara nåt anant oxå, men börja leta fel på vattnet.
      Fiskarna har inga fläckar, beläggningar, trasiga fenor el dyl?

      Kommentar

      Arbetssätt...