sjuka praktbotior???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Muts81
    • April 2010
    • 12

    sjuka praktbotior???

    hej fick ett akvarium för ca 2-3 veckor sen på ca220L men nu i helgen så byta jag ut det mot ett på 400l. och det på 400l byte jag ut stenen mot jula bläster sand som jag läste om skulle vara bra.
    Mina praktbotior har fått massa vita fläckar på sig nu men vet inte om det är sand korn eller sjukdom den ena av botiorna har oxå blivit mer mörk i färgen och dom kliar sig en hel del vilket dom inte gjorde i andra akvariet.
    bifogar en bild på fisken
    http://img143.imageshack.us/img143/9516/botior010.jpg


    Uploaded with ImageShack.us


  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    tycker det ser ut som vita prick, vilket lätt drabbar praktbotior. finns medicin att köpa på djuraffären som oftast funkar. dom som är mycket sjuka och ser värst ut hade jag tagit veck. och sedan medicinerat resten.

    Kommentar

    • ReBs
      • March 2008
      • 44

      #3
      Ser väldigt mycket ut som vitapricksjukan.
      Sandkorn fastnar inte på fiskarna.
      Botior i allmänhet har en svag motståndskraft mot denna parasit pga att dom inte har kraftiga fjäll, därför visar dom symptom först av alla.
      Medicinera snarast möjligt och ta ev som flaxss sa livet av dom värst drabbade.
      bifogar foton på mina senaste sjuklingar (numera friska ) så har du något att jämföra med.. ..
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Lilla Damen
        • February 2008
        • 2649

        #4
        Exit... heter en medusin mot vita prick.

        Kommentar

        • Xul
          • January 2007
          • 709

          #5
          Sätt upp doppvärmaren det första du gör, 27-28 gr är bra...

          Vita prick försvinner nästan av sig själv då...

          Kommentar

          • ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

            #6
            Håller med övriga, det är vita prick de har fått. Men jag tycker du ska medicinera...höya tempen är bra, gör det också...men köp medicin på djuraffären. Praktbotian är väldigt känslig mot vita prick, i synnerhet i samband med flytt/frakt.....Exit som lilla damen rekomenderade är en bra medicin, kör den...
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat


            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Det lär inte räcka med att höja tempen mot vita prick, speciellt inte för praktbotior. Knepig sjukdom att få när det gäller de fiskarna då de inte har fjäll som andra fiskar.

              Kommentar

              • candra
                • January 2010
                • 455

                #8
                Jag har hört/läst att man ska höja tempen till 30 grader om mediciner ska fungera...??????!
                och praktbotior gillar ju lite högre värme också.
                // Candra


                240l sällskap 20l Nano


                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  varför man höjer tempen extra är för att förloppet av sjukdomen (parasiten) ska gå snabbare. men man måste medicinera snabbt direkt när man ser symptom.

                  Kommentar

                  • Muts81
                    • April 2010
                    • 12

                    #10
                    var rätt seg med att behandla gick säkert ett par dagar innan jag skrev här och gav dom medicin nu är dom nästan helt fulla med prickar och min stora chokladmal har oxå fått små prickar.gav medicin imorse men nu när jag kom hem från jobb såg där ut att vara mer prickar på dom men dom är fortfarande väldigt pigga förutom malen men den har ett konstigt beteende har jag märkt så vet inte om den är väldigt sjuk eller bara som vanligt.

                    Kommentar

                    • sara s
                      • November 2009
                      • 77

                      #11
                      När vi fick med oss vita prick vid fiskinköp så räckte det inte med en behandlingsomgång... så kämpa på!

                      Kommentar

                      • Xul
                        • January 2007
                        • 709

                        #12
                        Jag botate mina botior mot vita prick och de var helt friska efter en vecka.. det där med temperaturen står också beskrivet på medicinförpackningen..

                        Kommentar

                        • Xul
                          • January 2007
                          • 709

                          #13
                          Ursprungligen postat av candra
                          Jag har hört/läst att man ska höja tempen till 30 grader om mediciner ska fungera...??????!
                          och praktbotior gillar ju lite högre värme också.
                          Ju högre ju bättre men fiskarna har ju också sina begränsningar.... 30 grader och mer börjar bli svettigt (och syrefattigt)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...