Fiskar som dör en efter en

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rickard p
    • November 2009
    • 115

    Fiskar som dör en efter en

    Min son fick ett akvarium 1 mars och vi börja sakta med två fiskar och sedan några till .
    Dom har dött en efter en och det jag märkt är att dom blir skygga slutar äta lägger sig på botten och andas snabbt och dör efter någon dag ?.
    Man ser inget fel på fiskarna men det har slagit mig i dag är att när jag matta fiskarna hitta jag en klump i torr fodret och då frågade jag min son om han hade haft blöta händer och mata med så det har blivit blöt ja sa han kan det blivit svamp i fodret som har orsakat denna död ?.

    Akvariet var begagnat som föra killen hade haft en kräfta som dött hitta kräft skal.
    Kan det vara fel på gruset ?




    1/ Hur stort är akvariet? 150l
    2/ Vilken filtrering använder du? stor filter hörna på ca 3,5 liter filter yta
    3/ När startade du akvariet? 100301
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?5 st i början en månad senare 16 till
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?Svärdbärare 4 , scalarer 5 ,4 neontetra , 6 platy 1 st rengbågs haj 2 ansictus 1 st större räka ca 4 cm
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? 2st java ormbunke
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? 7,5 , 2
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet ph 6,5 kh 2 nitrit 0,25
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? ca 20 liter varanan dag
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? i går 20l
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? nej
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. Tetra flingfoder
    15/ Har du nyligen bytt foder? nej
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? sedan två veckor sedan
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? var tredje dag ca
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. dom läger sig på botten och andas snabbt runt två dagar sen dör dom
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar? ja
  • DAHLBERG
    • September 2008
    • 1598

    #2
    Du lär ha smarriga pH-svängningar med ett KH på 2. Buffra?
    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
    540 liter kulfisk - T. lineatus
    120 liter salt - Koraller och fisk

    Kommentar

    • Rickard p
      • November 2009
      • 115

      #3
      Vi har inga problem med aliger .

      Kommentar

      • DAHLBERG
        • September 2008
        • 1598

        #4
        Fiskarna är inte heller så förtjusta när pH svänger alltför mycket.
        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
        540 liter kulfisk - T. lineatus
        120 liter salt - Koraller och fisk

        Kommentar

        • gonzo44
          • October 2007
          • 2770

          #5
          vad har du för grus,sand i karet??
          Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

          Kommentar

          • Lineli
            • February 2010
            • 565

            #6
            Ta med ett vattenprov till närmsta fiskbutik och be dem kolla värdena!
            Kolla i den butik där du köpte fiskarna om de från samma kar ser ok ut.
            Vilka fiska är det som dött?

            Kommentar

            • Lineli
              • February 2010
              • 565

              #7
              köp iaf ny mat

              Kommentar

              • Rickard p
                • November 2009
                • 115

                #8
                Köpt ny mat nu .
                Kasta guruset i dag och fyllde på med min använda engelska sjö sten från mitt stora kar se om ph stiger, När jag hade det i mitt 540 var ph runt 7,5 kh runt 7 , Jag tror att det är lite kalk i det gruset som gör det .
                Det har dött 3st scalarer , 4st platy , 1 svärbärare , 1st fjärilsciklid det var den som börja den vart smal sluta äta andas kraftigt sedan har det bara fortsatt ?

                Kommentar

                • Lineli
                  • February 2010
                  • 565

                  #9
                  Kan det vara någon parasit? eller har du någon olämplig växt i akvariet?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...