vita "finnar" på neontetran

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jessi_86
    • November 2007
    • 232

    vita "finnar" på neontetran

    Upptäckte i söndags att 2 av dom hade som finnar, eller kanske ska säga fästingar fast vita, på kroppen som stod ut. Den ena hade 2 st en på var sida den andra hade bara en. Har sammanlagt plockat upp 3 st ur karet och lagt i en hink som jag sett haft sådär..
    Någon som vet vad det kan bero på och vad det kan vara?

    Neontetran är väl inte spec känslig för vattenkvalité?
    Dom är tillsammans med diskus så jag menar jag måste ju byta vatten flera ggr/veckan. Och det gör man ju inte i ett vanligt sällskapskar med neontetra.

    Dom äter och verkar i övrigt vara som vanligt...

    Någon som har nån idé?
    Senast redigerad av Jessi_86; 20 April 2010, 23:06.
  • exight
    • July 2009
    • 167

    #2
    Ursprungligen postat av Jessi_86

    Någon som har nån idé?

    JAg har en zebraciklid som fick som en stor vit vårta/finne precis på "ögonlocken" (cirkeln runt ögat vad det nu kallas)..
    Denna växte och blev precis som en finen rätt stor.. Efter 1-2 veckor försvann den, och han fick som ett litet sår/rosa hål.. Efter ett par dagar började den växa igen, och även denna gång i 1-2 veckor..
    Sedan sprack den och precis som tidigare ett litet rosa hål/sår..
    Nu har den vuxit ut lite halvt igen, och är lite rosa/vit..

    Ingen annan fisk har blivit smittad eller dylikt, tittat igenom en sida med bilder på över 50 sjukdommar utan att hitta något som efterliknade denna finne..

    Det ser precis ut som en svampinfektion fast den inte är så "skummig", ser mer ut som en finne/vårta..
    Den ser även lite ut som en bakterieinfektion, bara det att den är vit och har en del detaljer som inte alls liknar bakterie infektion...

    Hoppas du inte blev besviken på att jag inte hade svar på din fråga.
    Mina "finnar" har iallafall varit helt ofarliga, och märker ingen skillnad i karet eller på fisken - haft det så här i över 1 månad nu..

    Som ovanstående.. Någon som har en idé vad det är?
    Är det farligt, bara att jag haft tur att den inte smittat/dylikt?
    Tidigare: 120L Malawi
    Tidigare: 275L Mix
    Tidigare: 540L Mix
    Nu: 275L Amerikanska Ciklider

    Kommentar

    • Lukas_08
      • February 2010
      • 63

      #3
      Ursprungligen postat av Jessi_86
      Upptäckte i söndags att 2 av dom hade som finnar, eller kanske ska säga fästingar fast vita, på kroppen som stod ut. Den ena hade 2 st en på var sida den andra hade bara en. Har sammanlagt plockat upp 3 st ur karet och lagt i en hink som jag sett haft sådär..
      Någon som vet vad det kan bero på och vad det kan vara?

      Neontetran är väl inte spec känslig för vattenkvalité?
      Dom är tillsammans med diskus så jag menar jag måste ju byta vatten flera ggr/veckan. Och det gör man ju inte i ett vanligt sällskapskar med neontetra.

      Dom äter och verkar i övrigt vara som vanligt...

      Någon som har nån idé?


      vi har haft de problemet med dom flesta tetror. hällde i mer salt och inte sett det sen dess. så prova med salt. eller saltbada dom om dom andra fiskarna inte tål salt.

      Kommentar

      Arbetssätt...