Bukvattensot usch hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jeanne
    • April 2010
    • 94

    Bukvattensot usch hjälp

    Hej, igår dog det en platy och idag sog jag att min ena slöjsjärt är hur tjock som helst och alla fjällen står ut, det ser inte bra ut.
    Ska jag avliva den direkt?
    Usch, är så känslig...
    Pälsdjurallergiker
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Har det gått så långt, så är det i 99% av alla fall för sent att göra något och det är bäst att avliva stackaren.
    Du bör eventuellt behandla hela akvariet om flera fiskar finns i det. Mediciner man kan använda är t ex Flagellol och Octozin. Bukvattusot kan dock bero på andra saker än flagellater, som t ex dålig vattenkvalitet. Så kolla gärna upp sådant också.
    Tänk också på, att om du behandlar hela akvariet, så kan filtrena påverkas. Så ladda gärna upp med t ex Nitrivec före du kör en behandling.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Jeanne
      • April 2010
      • 94

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Har det gått så långt, så är det i 99% av alla fall för sent att göra något och det är bäst att avliva stackaren.
      Du bör eventuellt behandla hela akvariet om flera fiskar finns i det. Mediciner man kan använda är t ex Flagellol och Octozin. Bukvattusot kan dock bero på andra saker än flagellater, som t ex dålig vattenkvalitet. Så kolla gärna upp sådant också.
      Tänk också på, att om du behandlar hela akvariet, så kan filtrena påverkas. Så ladda gärna upp med t ex Nitrivec före du kör en behandling.
      Tack för ditt svar ska köpa grejerna så fort som möjligt.

      Vänta på en kompis som ska komma och avliva stackaren, jag är tyvärr så himla känslig vad det gäller sånt, usch kanske borde överväga att inte har djur över huvudtaget om jag är så känslig...
      Pälsdjurallergiker

      Kommentar

      • Föllförfisk
        • April 2010
        • 620

        #4
        Men vilken otur du har!!!

        Kommentar

        Arbetssätt...