Stackars!!!!!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SimonSaysBaka
    • August 2009
    • 788

    #46
    Ursprungligen postat av platoman
    För övrigt så tycker jag, som ny medlem på forumet, att det är lite märkligt hur lätt vissa blir provocerade. Brukar tyda på osäkerhet.... men det är OT.
    Som sagt var, välkommen till internet.
    Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

    Kommentar

    • DAHLBERG
      • September 2008
      • 1598

      #47
      Ursprungligen postat av platoman
      kanske ska vi ändå inse att hur vi än gör så låser vi in våra fiskar i utrymmen som inte på långt när motsvarar deras naturliga...
      Och ändå ifrågasatte du rekommendationerna på akvarievolym? :o
      DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
      750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
      540 liter kulfisk - T. lineatus
      120 liter salt - Koraller och fisk

      Kommentar

      • Jeanne
        • April 2010
        • 94

        #48
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        I affären har fiskarna det bättre om de hålls ihop med många fiskar i akvarier som inte innehåller så mycket inredning - detta är där det minst stressande.
        Hemma i akvarium skall de gå länge och dessutom kunna växa och leka och då bör fiskarna ges en miljö som är lämplig för dem att göra detta och den miljön är helt annorlunda än vad som krävs i affären.

        Så enligt ditt förslag så skall man plåga fiskarna i affären bara för att folk inte fattar skillnaden mellan ett affärsakvarium och ett hemmaakvarium - detta tycker jag vore helt fel.
        Det var ju inget förslag jag gjorde!!!!???

        Många i affärerna vill bara sälja och dom skulle inte kunna säga vafrör dom har fiskar i skålar, dom säger tom till köparen att det går bra att har det så hemma (jag säger absolut inte att alla säljare är sådna, men man har ju träffat en hel del).

        Sen tycker JAG att det inte är bra om det är fullt i ett kar på butiken, (bara pga dom ändå blir ju såld nån gång), fiskarna kan ju även bli stressade av korta tider i ett sånt akvarie.
        Eller finns det nån vetenskap över att det inte är så?

        Jag går ju till en och samma zooaffär, för där har dom aldrig för många fiskar i ett akvarie (jämfört med andra butiker)
        Pälsdjurallergiker

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #49
          Ursprungligen postat av DAHLBERG
          Och ändå ifrågasatte du rekommendationerna på akvarievolym? :o
          Men ändrade sig då uppenbarligen - så so what.
          Man lär så länge man lever och man lär sig av sina misstag - det är därför jag kan så mycket

          Rent allmänt alla fiskarter har ett visst volymbehov på akvariet utifrån resp. arts storlek och beteende.
          Med detta som utgångspunkt anges minimumstorlekarna i Zoopets artbeskrivningar - självklart finns det olika åsikter om lämplig min.volym och det som står angivet här är baserat på min egen 35 åriga akvaristiska erfarenhet kombinerat med andras erfarenheter (har säkert lyssnat på 1.00 föredrag och läst tusentals med artiklar). Jag kollar också om info på arten i minst 2 böcker samt ibland även på nätet. Ändå blir det ibland fel så att jag får korrigera.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #50
            Ursprungligen postat av Jeanne
            Det var ju inget förslag jag gjorde!!!!???
            OK - då missförstod jag det.

            Sen tycker JAG att det inte är bra om det är fullt i ett kar på butiken, (bara pga dom ändå blir ju såld nån gång), fiskarna kan ju även bli stressade av korta tider i ett sånt akvarie.
            Eller finns det nån vetenskap över att det inte är så?
            rent allmänt så känner sig fiskarna tryggare i ett större stim och det blir då inte heller så mycket aggressivitet i akvariet. Snarare är då problemet för affären att det till slut kanske blir för få kvar i akvariet (när de andra sålts) och då kan det bli stressade för dom. Jag köper nästan aldrig fiskar från ett akvarium där bara få går kvar eftersom jag vet att de är sressade och därmed i dålig kondition.
            Jag har en viss erfarenhet på området eftersom jag hållit på med akavariefisk i stor skala i många år och även då odlat en hel del och även under några år haft akvarieaffär (Europas då största akvarieaffär)
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Jeanne
              • April 2010
              • 94

              #51
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              OK - då missförstod jag det.


              rent allmänt så känner sig fiskarna tryggare i ett större stim och det blir då inte heller så mycket aggressivitet i akvariet. Snarare är då problemet för affären att det till slut kanske blir för få kvar i akvariet (när de andra sålts) och då kan det bli stressade för dom. Jag köper nästan aldrig fiskar från ett akvarium där bara få går kvar eftersom jag vet att de är sressade och därmed i dålig kondition.
              Jag har en viss erfarenhet på området eftersom jag hållit på med akavariefisk i stor skala i många år och även då odlat en hel del och även under några år haft akvarieaffär (Europas då största akvarieaffär)
              Ok
              Pälsdjurallergiker

              Kommentar

              • platoman
                • March 2010
                • 61

                #52
                Ursprungligen postat av DAHLBERG
                Och ändå ifrågasatte du rekommendationerna på akvarievolym? :o

                Meeeeen ! jag ifrågasatte väl inget... bara konstaterade att jag sett fiskar må bra i kar mycket mindre än de rekommenderade och undrade därför hur det hänger ihop med den här dominerande inställningen att smått ALLTID är av ondo... inget mer inget mindre...

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #53
                  regeln är alltid ; desto större desto bättre....o roligare

                  Kommentar

                  • water drop
                    • April 2010
                    • 243

                    #54
                    jo, det är klart ju större..desto mer växter och mer saker kan det finnas i akvariet och då får ju fiskarna mer ställen att upptäcka.

                    Kommentar

                    • karlsson777
                      • January 2009
                      • 120

                      #55
                      Ursprungligen postat av platoman
                      Meeeeen ! jag ifrågasatte väl inget... bara konstaterade att jag sett fiskar må bra i kar mycket mindre än de rekommenderade och undrade därför hur det hänger ihop med den här dominerande inställningen att smått ALLTID är av ondo... inget mer inget mindre...
                      Jag förstår dig helt. Vad den rekommenderade akvariestorleken baseras på. Om det baseras på annat en erfarenhet.
                      Hellre fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                      Kommentar

                      • ab98
                        • December 2009
                        • 42

                        #56
                        Ursprungligen postat av hannesc
                        då svarar jag med detta. vatt så sur att jag maila säljaren o sa att hon skulle ändra annonsen för det dr är djurplågeri.

                        http://www.tradera.com/Kampfisk-Akva...1820_110611957
                        Anmälde henne på tradera.

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #57
                          anmälde? okej?

                          Kommentar

                          • Virros
                            • January 2010
                            • 488

                            #58
                            Ursprungligen postat av hannesc
                            anmälde? okej?
                            hahahahah, va tvungen hahahahaha :P

                            Kommentar

                            Arbetssätt...