HJÄLP! Slöjstjärtar dör, en håller på

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • isidorsson
    • December 2009
    • 12

    HJÄLP! Slöjstjärtar dör, en håller på

    Jag hade 6st små slöjstjärtar i ett 180l akvarium. De köptes i julas och en brunspräcklig dog av att de andra bet på honom, tror jag eftersom hans slöjor var söndertrasade och en annan brunspräcklig dog för någon vecka sedan efter att han legat stilla och varit hängig ett tag.

    Nu börjar en tredje slöjstjärt verka må sämre och jag förstår inte vad jag gör fel. Han och en till har börjat vara hängigare och ligger mycket på bottnen, den andra på samma ställe varje gång, konstigt nog på precis samma ställe jag fann den senaste brunfläckiga slöjstjärten när den dött. Den som verkar dö är dock den andra som också ligger stilla på bottnen, han har sedan idag också börjat ligga på sidan på botten. De andra försöker putta på honom (inte nafsa). verkar som om de försöker få liv i honom. Vad kan det vara för fel? Jag har en pump och testade vattnet på en zoo-affär. Fick även salt som jag använt två gånger. Snälla hjälp mig med vad jag kan göra för dem, kan inte komma på vad jag gör för fel.
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    vad för pump har du?
    hur mycket matar du och med vad?
    hur ofta och mycket vatten byter du?
    Temp?
    Har du sammanlagt 6 fiskar?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • isidorsson
      • December 2009
      • 12

      #3
      Vet inte riktigt vilket märke men en sån som är "i" akvariet med sånt typ skumgummi som filter. Matar den varannan dag med 2-3 pellets per fisk ungefär.
      byter en tredjedel vatten 1-2 gånger i månaden och renar bottnen lika ofta.
      tempen är rumstempererad bara, har inte kollat exakt men har inte doppvärme eller något.
      Nu har jag bara fyra fiskar. Har du någon aning om vad det kan vara?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Ursprungligen postat av isidorsson
        Vet inte riktigt vilket märke men en sån som är "i" akvariet med sånt typ skumgummi som filter. Matar den varannan dag med 2-3 pellets per fisk ungefär.
        byter en tredjedel vatten 1-2 gånger i månaden och renar bottnen lika ofta.
        tempen är rumstempererad bara, har inte kollat exakt men har inte doppvärme eller något.
        Nu har jag bara fyra fiskar. Har du någon aning om vad det kan vara?
        Det är väldigt svårt att säga vad problemet är men jag tycker du verkar mata lite väl snålt, tycker du ska ge dem mat 1-2ggr varje dag och då istället byta 1/3 vatten varje vecka, får de inte tillräckligt med näring så blir deras immunsystem nedsatt! Gör inte rent filtret mer än max 1g/månaden och då försiktigt i lite akvarievatten och inte samtidigt som vattenbytet! Ge dem också gärna lite varierat foder som tex sera granulat och nån algtablett då och då! Prova gärna detta och se om det blir nån bättring
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Föllförfisk
          • April 2010
          • 620

          #5
          Håller med ovanstående. Tror du kan mata lite mer, men behöver då också byta vatten varje vecka. Vattenbyta varje vecka är det mest normala. Slöjstjärtar skitar ner mkt, och det skulle kunna vara så att pumpen inte rikigt räcker till, och vattnet blir lite sämre innan byter det. Vattentestet visade inget konstigt? Trist när fiskar dör och man inte vet vad problemet är. Fiskarna är sams och så? De har gott om växter så det kan komma undan varandra och så? Om det kunde vara stress inblandat om de är elaka mot varandra? Hoppas det löser sig!

          Kommentar

          • isidorsson
            • December 2009
            • 12

            #6
            JAg matade varje dag med 3pellets innan med någon här, eller om det var i affären sa att jag kunde dra ner på maten till varannan dag. De sa även att jag inte skulle byta vatten allt för mycket för att det blir FÖR rent för dem. Kan det stämma? Jag har inte gjort rent filtret förutom en gång då jag tog ut allt "skum" och tvättade rent det, hur rengör man riktigt och vad menar du med "max 1g/månaden"?

            Fisken som mår dåligt fann jag gömd under en sten liggande på sidan och hittade honom på exakt samma ställe nr jag kom hem och trodde att han dött men han simmade iväg när jag skulle ta ut honom, ligger dock helt på sidan och kippar efter syre vid en växt nu. Det var mycket bråk i början men det tror jag bara hade att göra med rangordningen. Nu är det lugnt mellan dem. Blir så bitter över att jag inte kan göra något!

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              Ursprungligen postat av isidorsson
              JAg matade varje dag med 3pellets innan med någon här, eller om det var i affären sa att jag kunde dra ner på maten till varannan dag. De sa även att jag inte skulle byta vatten allt för mycket för att det blir FÖR rent för dem. Kan det stämma? Jag har inte gjort rent filtret förutom en gång då jag tog ut allt "skum" och tvättade rent det, hur rengör man riktigt och vad menar du med "max 1g/månaden"?

              Fisken som mår dåligt fann jag gömd under en sten liggande på sidan och hittade honom på exakt samma ställe nr jag kom hem och trodde att han dött men han simmade iväg när jag skulle ta ut honom, ligger dock helt på sidan och kippar efter syre vid en växt nu. Det var mycket bråk i början men det tror jag bara hade att göra med rangordningen. Nu är det lugnt mellan dem. Blir så bitter över att jag inte kan göra något!

              han menar att du ska bara göra rent filtret när du märker att trycket från utblåset minskar, mata varje dag istället och gör ett 30% vattenbyte iveckan istället, tycker också att det låter lite snålt med mat till dem. det blir inte "för rent" för dem, de mår bättre om du gör så en gång i veckan. ibland så får man ta det de säger i djuraffärer med en nypa salt.
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • andersfiskar
                • March 2007
                • 384

                #8
                Du måste få "goda" bakterier i filtret för att få biologisk balans i akvariet. Detta tar oftast ca 28-30 dagar. Det går att påskynda lite med nitriveck (flytande bakteriekultur) o.dyl. Om du sköljer filtret i kranvatten dödar du de goda bakterierna och du får börja om från början. Filtret får endast sköljas i akvarievatten. Har du inga goda bakteier funkar inte nedbrytningen av fiskskit o grejjer. (Slöjisar skiter mycket) Funkar inte det kan du få nitrit i karet. Då ligger gärna fiskarna o flämtar på botten (eller vid ytan). Sedan dör de om man inte gör ett vattenbyte o kör på med nitrivec. Så börja med ett delvattenbyte extra, kolla nitriten gnm ett nitrittest o kör på med nitrivec om det ger utslag. Det är extremt sällan att fiskar svälter ihjäl om man matar då och då. Tempen är inte heller ngt problem för slöjjisar.
                //
                Mvh
                Anders

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Bättre vattenbyten behövs som tidigare sagts. Men filtret måste inte endast kramas ur i akvarievatten.
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • andersfiskar
                    • March 2007
                    • 384

                    #10
                    Ursprungligen postat av eriahl
                    Men filtret måste inte endast kramas ur i akvarievatten.
                    Vi har olika syn på det du och jag. Visst kan det funka att krama i kranvatten men om du pajjar floran pga för hård rengöring eller för varmt eller för kallt (eller andra egenskaper i vattnet, Klor? PH? Vad kan chocka bakterierna?) blir det ju sådana besvärliga problem under så pass lång tid. Jag vet vad jag förespråkar. Och det är att endast krama filtret försiktigt i lite akvarievatten. Så får du rekommendera något annat.
                    //
                    Mvh
                    Anders

                    Kommentar

                    • doppingen
                      • April 2008
                      • 1079

                      #11
                      Ja man behöver ju inte krama ur det i själva akvariet som jag vet många tolkar det, utan ta vatten från akvariet i en hink å krama ur det däri, då går inga nyttiga bacciller om intet
                      MammaMia

                      Kommentar

                      • Mazze
                        • March 2010
                        • 1

                        #12
                        En fråga

                        Har två stycken slöjstjärtar de är vita med rött på huet ! innhandla de samma dag och då var de lika stora men nu har den ena växt från den andra den stora är typ 8 cm (kroppen) den andra 5 cm ! Den mindre har nu även fått gula fläckar på undersidan , Och börjar bli rödspräcklig på slöjstjärten . Vad kan fläckarna vara för något och varför växer den andra så mycket snabbare ! Tack för svar

                        Kommentar

                        Arbetssätt...