Vitapricksjuka som inte ger sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tildare
    • April 2010
    • 18

    Vitapricksjuka som inte ger sig?

    Hej alla.

    Här kommer en ny lirare in med en "ny startat" balja på 260L (ca 2-3 månader sen start)
    Som filter har jag ett ytterfilter på detta har jag en xtra pump bara för att få lite mer syre i tanken...

    För ca 2 veckor sedan såg vi vita prickar på en av våra slöjstjärtar och åkter till affären och köpte både medecin och salt för att få bukt med problemet.

    Nu har vi medicinerat enl beskrivning samt höjt temperaturen i vattnet till ca 28 grader efter tips från affären men vi kan inte se någon förbättring på de fiskar som är angripna.
    Vi har även tagit upp en av de fiskar som var värst angripen och baddat han med salt på de angripna platserna. (Gälar samt "fram fenorna")

    Jag läste på fotumet att vissa har fått bort sin sjuka på 2-3 dagar..men jag har hållt på nu i snart 2 veckor och ser ingen förbättring??

    Vi såg även att en av malarna hadde problem men detta är helt borta och har läkt mycket bra..men på slöjstjärtarna ser vi ingen förbättring.

    Gör jag något fel?


    Har i dag 7 Slöjstjärtar och 3 st Malar (Antristus(SP))
  • Estetfjortiz
    • March 2009
    • 365

    #2
    Kan fösöka spåna lite på vad som kan vara fel.
    Kanske slöjisarna har något annat än vita prick så därför hjälper inte medicinen?
    De kanske mår sämre av den höjda temperaturen eftersom de gillar kallare vatten än andra fiskar?
    Ingen aning annars. Överlåter resten till någon annan
    HETER NU MERA UNDERVATTEN!

    Kommentar

    • Lilla Damen
      • February 2008
      • 2649

      #3
      Exit brukar jag använda och det fungerar...

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Om det är små distinkta vårtor på gälarna så kan det vara vara parning på gång.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Tildare
          • April 2010
          • 18

          #5
          Hmm har tagit lite bilder på dem men det verkar som Albumfunktionen är borttagen på forumet?

          Kommentar

          • mattiasmillberg
            • February 2010
            • 165

            #6
            Bli medlem gratis på photobucket.com Gratis då kan du lägga upp bilderna med länkar..

            Kommentar

            • Tildare
              • April 2010
              • 18

              #7
              Ok här kommer bilderna...

              Här är en av våra svarta..kolla speciellt på fenan och gälarna:


              Här är en av de anndra med 4 konstiga "luddiga" prickar på bakfenan


              Vad tror ni?

              Det vi använder nu är följande:
              Ektozon (Salt)
              Punktol Ultra

              Övrigt kan jag säga att de "buffar" på varandra, verkar vara ett lekbeteende..men är dessa prickar "lekprickar" eller sjukdom?

              Kommentar

              • Tildare
                • April 2010
                • 18

                #8
                Ingen som vet... (Ja ja oskyldig bump )

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Första ser ut som kille med vårkänslor. Andra kan vara efter jagad av leksugen eller så behövs lite mer vattenbyten.
                  http://www.bristol-aquarists.org.uk/.../sexing-fs.htm Syns klart som första ser ut.
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • Tildare
                    • April 2010
                    • 18

                    #10
                    Tack! Nu är det solklart.
                    Skall sätta in ett filter till för att få lite bättre rening + göra vattenbyte lite oftare.(I dag ca var 7 dag)...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...