Fenröta på Guppy?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kajs
    • March 2010
    • 23

Fenröta på Guppy?

Av våra guppys har två av fem dött, det ser ut som fenröta. (googlat) Börjar med att fenan trasas sönder och sedan blir firren trött och står på botten, gärna gömd, och kippar efter andan.
    Testade vattnet idag och alla 6 värdena var perfekta. Är nybörjare på det här med akvarium så jag undrar vad jag ska göra mer? Köpte ett salt idag med och tännkte testa med det.

1/ Hur stort är akvariet?
    60 liter
    2/ Vilken filtrering använder du?

Två sorters filter som fanns inbyggda, ett med sådana där kulor och ett med en typ skumgummi.
    3/ När startade du akvariet?
    Två månader sedan
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
    Började med 5 guppy och efter en vecka 3 svärdbärare, 10 tetror och två klogrodor.
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    3 guppy, 9 neontetror, 3 svärdbärare, 3 dvärgklogrodor. (de små grå)
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
    4 st
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    vet ej
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    perfekta värden
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    Varannan vecka, 30%
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
    för en v sedan, 30%
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    Nej
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    En klogroda, inte ngn karantän
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    Nej
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    Mygglarver, röda. Varannan dag + lite flingfoder.
    15/ Har du nyligen bytt foder?
    Bytt märke på larverna
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    En guppy dog för några veckor sedan, en i går. Trasig stjärtfena, trött fisk. Står mkt stilla nära botten och andas häftigt.
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    2 st. Flera veckor emellan
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    Se ovan
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    Trasiga fenor
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    Nej
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    Se ovan
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    Ja eller så fort ngn kommer hem som kan ta bort den, får inte röra vattnet pga känslighet för vattenbakterier.

Kankse ska nämna att malarna även dött men det trodde affären var pga svält, finns i stort sett inga alger och jag fick lära mig om stödmatning...synd att de inte berättade det när jag köpte mal och berättade att jag var nybörjare!

Tacksam för råd!!!
  • kajs
    • March 2010
    • 23

Nu dog den nyinköpta malen med! Inget kul alls. Dessutom hittade jag en snäcka i akvariumet idag...lär få börja plocka då antar jag?

Kommentar

• mollsan
      • March 2010
      • 228

Hade lite diffusa symptom på en guppy och en platy.
      Testade General Tonic (minns inte märkte)
      Nu verkar både betydligt bättre. Var lite "all" medecin tror den även var mot fenröt!
      www.guppys.se
      Svenska GuppySällskapet
      Forum-Nybörjarinfo-Genetik

Kommentar

• Johan0201
        • June 2007
        • 708

Har det hänt något ytterligare Kajs?
        1* 540 liter med SA/CA ciklider
        9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

www.tvspel.ifokus.se

Kommentar

• kajs
          • March 2010
          • 23

Hej
          Nej nu är det lungt! Fiskarna och grodorna verkar pigga! Ska försöka läsa på mig om få tag på sådant där som du skrev om mollsan. Känner ju att man behöver mal i akvariumet!

Kommentar

• mollsan
            • March 2010
            • 228

General Tonic är från Tetra!
            www.guppys.se
            Svenska GuppySällskapet
            Forum-Nybörjarinfo-Genetik

Kommentar

Arbetssätt...