Börjar tröttna på detta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • El_latiinoo
    • February 2010
    • 43

    Börjar tröttna på detta...

    Hejsan

    För nåon vecka sen hitta jag en Kampfiskhona som var jätte svullen, och hennes fjäll stod rakt ut, jag tog ut henne och l henne i en skål och några dagar senare dog hon. nu har mina ena gurami också blivit svullen som en boll och hennes fjäll står rakt ut. vill inte hon ska dö någon som vet vad jag ska göra gällandes guramin

    SEn har jag ett problem till. Har en kampfiskhane som jag märkt på senare tid har börjat typ smula sönder hans mun han tappar sakt bit för bit runt munnen och idag så såg jag något vitt fjun liknande runt hans mun. tog bort både guramin och kamphanen och la dom i var sin skål. jag undrar hur jag kan bota dessa fiskar, om det ens går?

    Sen vill jag ha hjälp med om det är något jag kan göra för att förhindra detta i framtiden vill inte alla mina fiskar ska stryka med.

    tacksam för svar /Andreas
    Mycket vill ha mer...

    110l sällskaps akvarium
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Tråkigt att höra, men det kan hända. Har du haft akvariet länge?
    Checking out...

    Kommentar

    • doppingen
      • April 2008
      • 1079

      #3
      ja du måste berätta mer, använd mallen som finns överst i detta forumet, så kan det vara lättare att svara
      MammaMia

      Kommentar

      • nils_sverker
        • June 2007
        • 395

        #4
        Ursprungligen postat av El_latiinoo
        Hejsan

        För nåon vecka sen hitta jag en Kampfiskhona som var jätte svullen, och hennes fjäll stod rakt ut, jag tog ut henne och l henne i en skål och några dagar senare dog hon. nu har mina ena gurami också blivit svullen som en boll och hennes fjäll står rakt ut. vill inte hon ska dö någon som vet vad jag ska göra gällandes guramin

        SEn har jag ett problem till. Har en kampfiskhane som jag märkt på senare tid har börjat typ smula sönder hans mun han tappar sakt bit för bit runt munnen och idag så såg jag något vitt fjun liknande runt hans mun. tog bort både guramin och kamphanen och la dom i var sin skål. jag undrar hur jag kan bota dessa fiskar, om det ens går?

        Sen vill jag ha hjälp med om det är något jag kan göra för att förhindra detta i framtiden vill inte alla mina fiskar ska stryka med.

        tacksam för svar /Andreas
        Säger som de tidigare: specificera mer så är det lättare att svara.

        Men jag svarar också - på din beskrivning låter det första som bukvattensot. Sök på det i forumet. Men det kan förstås visa sig vara något helt annat om du kommer med en mer detaljerad beskrivning. Smittsamt som attan.

        Att fiskar tappar munnen låter ju inte så kul, vet inte vad det kan vara. Det vita fjunet är säkert svamp, som lätt börjar växa i sår, särskilt om de inte kan hållas rena. Är inte särskilt smittsamt.

        Mot både bukvattensot och svamp (och alla andar sjukdomar) är vattenkvaliteten det första man ska åtgärda (ofta med bättre filtrering, bättre rengöring och mindre matning).

        Kommentar

        • Dragula
          • April 2010
          • 58

          #5
          Låter som bukvattensot?
          Svenska guppiesällskapets forum - Allt om levandefödare.

          Kommentar

          • El_latiinoo
            • February 2010
            • 43

            #6
            okej ska försöka svara på frågorna i den ordningen som det står.

            1. Det är ett 110 liter akvarium juwel record 800
            2. Jag har ett filter som kom med akvariumet. vet inte exakt vad det är
            3. Jag starta akvariet för ca 3 månader sedan
            5. Jag Har just för tillfället 2 scalarer, 3 ancistrusar, 5 pansarmalar, 5 guldbarber, 3 kampfiskhonor och en hane, två röda läppguramisar. dom flesta är fortfarande rätt så små.
            6. Jag vet inte exakt hur många växter eller vad dom heter vet bara att jag har javamossa, java ormbunke, vattenpest, och resten vet jag inte namnet på.
            7/8. jag vet inte vilka värden har för dumt nog så har jag inte handlat in sånt till akvariet.
            9. jag bytar ca 25-30% av vattnet en gång i veckan.
            10. bytte vatten senast i söndes.
            11. jag gjorde en rätt så stor ommöblering för någon vecka sedan för att leta rätt på två grodor som jag inte sett skymten av sen jag köpte dom. oturligt nog hitta jag bara den ena och har ingen aning var den andre är.
            14. Jag mata fiskarna innan två gånger om dagen, men fick reda på att det var för mycket så jag börjat nu med en gång om dagen. jag matar dom med röda mygglarver, vita mygglarver och någon sorts torrfoder.
            16. Jag hitta min första sjuka fisk för typ 2 veckor sedan, samma dag som jag ommöblera i akvariet svullen och den låg på marken och chippa efter andan. det var den första som dog.
            17. fiskarna som jag hittat nu är guramin och den ligger bara på sidan på botten och andas kraftigt. kampfisken som har andra symptom som jag beskrv tidigare simmar runt helt normalt.
            18. guramin har utåtstående fjäll och har tappat mycket av sin färg, den har blivit jätte svullen.
            Mycket vill ha mer...

            110l sällskaps akvarium

            Kommentar

            Arbetssätt...