hjälp kulfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    • November 2002
    • 1595

    #16
    puffbin: grön kulfisk finnes på Arken Zoo i kista galleria, ett mycket trevligt zoo, även fast kedjan "arken" i vanliga fall är kass.


    ><((())°>
    fish r friend

    Kommentar

    • gurkan
      • March 2003
      • 632

      #17
      man kan hålla kulfisk i sötvatten men när de blir vuxna så blir dom väldigt mottagliga av svampsjukdommar
      corydoras.

      Kommentar

      • Puffbin
        • April 2003
        • 117

        #18
        Hur stora är dina kulisar B-ianca och hur stor blir humlamalen?
        Mina fig 8 är knappt 3 cm och idiotsöta, tror jag skall ta med dem till kollot där jag jobbar på sommaren. Vet inte hur jag skall klara mig utan dom hela sommaren. Lite orolig för bilresan dock, (ca 3h).
        E det så smart, klarar dom det?

        Jag har för mig att det var någon härrinne som efterlyste dvärgkulfiskar. E inte dessa rätt fula!? Hursomhelst så har de fig 8 på zooaffären på fältöversten och de är och förblir inte direkt apstor. Tror det finns tre kvar, kostar 95 bananas. Skynda dig du som undrade för jag skall nog köpa minst en till snart! Det står i affären att de kan bli upp till 20 cm, men det e tungt skitsnack. Man skall vara glad om de ens når 10 skulle jag tro. Dessutom är de hur snälla som helst.
        Det var endast de första 5 min när jag precis hade släppt i mina humlafiskar till dom, som de likt nyfikna hundar vilka för första gången ser en kattunge, följde varje rörelse humlan gjorde. Annars sköter de sitt och tittar nyfiket med sina stora ögon.
        Till och med min flickvän gillar dem fast hon är helt ointresserad av mina akvarium.
        Jag hotar henne för övrigt med att jag skall inreda en jättetank i huset hon skall flytta till uppe i norrland, som jag sedan kan titta på och leka med när jag kommer upp och hälsar på. Jag blir tyvärr rätt distinkt avspisad på den punkten.

        P.S Kan man ha fig 8 tillsammans med grön kulfisk eller är storleksskillnaden för påtaglig? Den gröna verkar inte vara helt justa enligt bl.a B-iancas utsago! Dessutom vad kostar en grön kulfisk? Och som sista grej, var kan jag få tag i västafrikansk månfisk, också det i sthlm? D.S.

        MVH/Albin

        Kommentar

        • B-ianca
          • February 2003
          • 618

          #19
          Jag har tre kulfiskar, den minsta är ca 3,5 och den största kanske 6. Humlemalen tror jag är 3-4 cm (och är bred till skillnad från humlefisken), men den kan bli 8 cm.

          Läs mer här: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=350

          Jag tor det kan gå bra att frakta kulfiskarna, men ha dem då i t ex en stor petbox i en frigolitlåda som håller värmen.

          -----------------------
          B-ianca/www.frogpage.se
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=71680
          -----------------------
          B-ianca/www.frogpage.se
          http://leguaner.se
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=71680

          Kommentar

          • bitte
            • March 2003
            • 21

            #20
            tack och lov så blev min zebra fisk han/hon frisk var som vanligt imorse. kul fisken såg lite matt ut tror han blir stressad av dom andra jag undrar hur man exakta värdet på bräckvattnet och om det påverkas av hur många fiskar man har i.jag har separerat honom från dem andra nu och det mörkgråa på magen har ljusnat ett bra tecken iallafall. tack för alla fina svar


            :-) happy :-)
            :-) happy :-)

            Kommentar

            • dalka
              • October 2003
              • 30

              #21
              Tja...

              Jo, jag har fått en bra förklaring varför kulfiskarna tappar färg, och blir grå på magen. Dom är känsliga för förändrigar i Ph:t.
              Det bildas slem i deras skin som ger den sjukliga färgen.
              Jag hade två gröna kulfiskar, som kom från filipstad eller nått.
              Själv bor jag i umeå, när jag gjorde vattenbyte så dog bägge två.

              Ska få nya dock til halva priset.....hade på bade
              "Akvarist javisst"

              Kommentar

              • ebbaliten
                • August 2004
                • 233

                #22
                Ursprungligen skickat av dalka
                Tja...

                Jo, jag har fått en bra förklaring varför kulfiskarna tappar färg, och blir grå på magen. Dom är känsliga för förändrigar i Ph:t.
                Det bildas slem i deras skin som ger den sjukliga färgen.
                Jag hade två gröna kulfiskar, som kom från filipstad eller nått.
                Själv bor jag i umeå, när jag gjorde vattenbyte så dog bägge två.

                Ska få nya dock til halva priset.....hade på bade
                Köpte själv en grön kulfisk från Akvarie Atlantis. Den trivdes jättebra i vårat Malawivatten. Högt ph och hårt vatten (bikarbonat).

                Det med mörk mage beror nog inte på ph utan på "humöret". Om man stoppade ned armen eller nått så blev den skrämd och magen blev mörk. Samma sak vid vattenbyte. Den gillade inte när man for omkring med slamsugaren.

                Tyvärr så fick vi lämna tillbaka den. Den trivdes FÖR bra. Den åt mycket och växte, men tillslut så började den äta fenorna på våra ciklider. Men men, det var skoj så länge som vi hade den .
                Mvh Åsa & Jonas

                Man slutar aldrig att förvånas...

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=15134

                Kommentar

                Arbetssätt...