1 fisk simmar mystiskt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yollis
    • February 2010
    • 479

    1 fisk simmar mystiskt

    Min fina fina dalmatinmolly hane verkar tappat balanssinnet, han simmar med "hela kroppen" och har inte riktigt koll på kroppen, simmar mycket mystiskt och vinglar lixom omkring.

    Äter och verkar annars må rätt ok.

    alla andra fiskar är pigga och mår precis som de ska.



    1/ Hur stort är akvariet? drygt 100l
    2/ Vilken filtrering använder du? gamal eiheim 700l/h och ny fluval 700l/h på invänjning (lägsta nivå)

    3/ När startade du akvariet? 21/2 2010
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? 5 guppy 2 ancistrusbäbisar
    Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar? 1 månad
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? 4 vuxna guppy & 5 yngel, 2 ancistrus 4-5 cm, 5 molly, 6 barber 3-4 cm.
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? vattenpest, hydrocotyle verticillata, anubias, rotala wallicii, lilaeopsis brasiliensis + en lite högre växt som jag inte mins namnet på
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? vet ej
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet vet ej
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? 1 gång i veckan ca 20%
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? igår 10%
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? igår, nya vita stenar som först koktes.
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? igår 1 guppy 2 barber
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? nej
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. algtabletter (hikari) tropical GUPPY och finafisken räkmix, nån broccolibit ibland.
    15/ Har du nyligen bytt foder?
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? simmat lit "anorlunda" i kanske 3 dagar
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? nej, jag har dock haft och medicinerat mot camallanus cotti (spolade 3 fiskar) avslutade medicinering för en vecka sedan, bara ett självmord efter det (guppy som hoppade ur av okänd anledning)
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. nej alla andra verkar må super bra!
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. nej
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar? ja
    /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

    "Happy Wife - Happy Life"
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Svajar den med kroppen och har fällt ihop fenorna när den simmar? Lägger sig och vilar?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Yollis
      • February 2010
      • 479

      #3
      ja han svajar med hela kroppen men har inte ihopfällda fenor, vilar ibland på botten och står ibland still vid ytan, men simmar oftast runt med de andra...fast vingligt!
      /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

      "Happy Wife - Happy Life"

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Låter lite som torpedsjukan, gör en sökning och kolla om det stämmer. Du kan prova med 1 dl salt/100 liter akvarium och se om den repar sig.
        Gör detta helst i ett eget karantänsakvarium om du har.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Yollis
          • February 2010
          • 479

          #5
          hmmm ja jo, men den har verkligen inte klibbiga fenor,
          flaxar obehindrat med sidofenor och lyfter "seglet" då och då.
          Senast redigerad av Yollis; 30 March 2010, 14:00.
          /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

          "Happy Wife - Happy Life"

          Kommentar

          • Yollis
            • February 2010
            • 479

            #6
            nu simmar han i ett karrantänkar 8l med en 700l/h pump (eehhh...) och 8ml salt i vattnet.

            vad är det för medicin som gäller egentligen, finns ju massa olika förslag när man söker.
            är det fastslaget om torpedsjukan (om det nu är det) är parasit eller bakterie?
            jag har ju axilur hemma, är det nått som skulle fungera?
            /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

            "Happy Wife - Happy Life"

            Kommentar

            • Yollis
              • February 2010
              • 479

              #7
              nu simmar han fortfarande lika mystiskt i sin karrantän. Ingen försämring, ingen förbättring, inga klibbiga fenor.
              what to do?

              nu har kvarvarande mollyhane i stora karet börjat leka med honorna och dansar så fint runt dem
              /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

              "Happy Wife - Happy Life"

              Kommentar

              • Lineli
                • February 2010
                • 565

                #8
                Jag verkar ha ungefär samma problem med mina gula molly så jag ringde just till Djurmagasinet och hon rådde mig att hälla i 1 dl jodfritt salt/100l.
                Skilnaden syns på ett par dagar annars behövs medecinering el att man provar att chocksalta bara de sjuka i ett eget kar då med dubbel saltmängd. Det är dock inte helt säkert att de klarar detta.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av Yollis
                  nu simmar han fortfarande lika mystiskt i sin karrantän. Ingen försämring, ingen förbättring, inga klibbiga fenor.
                  what to do?

                  nu har kvarvarande mollyhane i stora karet börjat leka med honorna och dansar så fint runt dem
                  Flytta tillbaka honom så får det gå som det går...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Yollis
                    • February 2010
                    • 479

                    #10
                    Det är inget som smittas då? Nån mer borde ju blivit sjuk nu i så fall kanske? Han ska nog få komma tillbaka till flocken i morgon!
                    /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                    "Happy Wife - Happy Life"

                    Kommentar

                    • Lineli
                      • February 2010
                      • 565

                      #11
                      har du provat med salt?

                      Kommentar

                      • Yollis
                        • February 2010
                        • 479

                        #12
                        han har simmat i saltat vatten (1ml/l) sedan den 30onde mars, har även fått behandling med axilur mot mask (om det nu skulle varit nått sånt)

                        Var på väg att låta honom komma över i stora baljan idag, men precis när jag "vattnat in honom" så ångrade jag mig.
                        Tyckte han såg "glansig" ut på kroppen, i olika sjok?

                        jag blir inte klok på detta!
                        /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                        "Happy Wife - Happy Life"

                        Kommentar

                        • Yollis
                          • February 2010
                          • 479

                          #13
                          nu har han flyttat tillbaka, verkar må rätt ok,
                          simmar betydligt bättre än när jag plockade upp honom, han gökar till och med
                          /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                          "Happy Wife - Happy Life"

                          Kommentar

                          • Yollis
                            • February 2010
                            • 479

                            #14
                            jahapp, nu har min andra mollyhane fått precis samma simsätt som dalmatinen hadde, dalmatinen har blivit mycket bättre, men mindre?

                            jag blir GALEN, jag har inget karrantän kar nu, då jag lagt ner min gamla pump.
                            får bli till att salta.
                            Men fattar fortfarande inte vad det är för fel på fiskarna?
                            /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                            "Happy Wife - Happy Life"

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Prova att köpa ungfödare från en lokal odlare nästa gång, eller åtminstonde Svenskodlat utan salttilssats och se om dessa inte klarar sig bättre....
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...