Häftig andning - Sjukdomssymtom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KruXen
    • February 2010
    • 43

    Häftig andning - Sjukdomssymtom?

    Hej zoopet!

    Jag har sen 2 veckor tillbaka startat ett kar på 54Liter, Med karet följde med innerfilter från Eheim. Ganska snabbt fick jag nitrit (Även om jag använde vatten från mitt stora kar). Fick låna ett ytterfilter från kompisen, körde vattenbyten och problemet var ur värden. NU på morgonen tittar jag till fiskarna och dom beter sig jävligt underligt. Dom ser ut att andas väldigt fort och en av malarna (gibbiceps) lixom gör rusher mot ytan (antagligen för att hämta luft). Samma med de 3 gravida mollysarna - Dom andas väldigt fort.

    Jag har gjort vattentest och det ser ok ut (vet att stickor inte är det bästa). Ytterfiltret jag har lånat hade stått still i ungefär 3 veckor (vet att det kan bli gifigt, men jag rengjorde filter + material så gott jag kunde).

    Ska jag vara ärlig så vet jag inte om detta är ett problem, Jag har bara inte sett dom bete sig så här innan.

    1/ Hur stort är akvariet? 54 Liter
    2/ Vilken filtrering använder du? Eheim ytterfilter
    3/ När startade du akvariet? 2 veckor sedan (vatten från stora burken + krama ur filtermaterial)
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? startade med 2 ancistrus, 1 gibbiceps + några yngel från stora burken
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? se ovan
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? har javamossa och 2 bladplantor (ingen aning om namn) och nån snabbväxande sak
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? 6.9
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? Brukar byta 1 gång i veckan ungefär 20%
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? lördags morse
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? 3 mollys från mitt stora kar
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. Tropical XL flakes (krossar dom lite)
    15/ Har du nyligen bytt foder?
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? Nu på morgonen, andas häftigt
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats?
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? nix
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? Verkar som om alla fiskarna andas rätt häftigt och det kom samtidigt
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar? så fort jag ser dom

    Verkar bara va de 3 gravida mollysarna som håller sig vid ytan.

    mvh // Linus
    Senast redigerad av KruXen; 28 March 2010, 09:06.
  • Cyruz10
    • February 2010
    • 235

    #2
    Hade samma problem för ett tag sedan och det var nitriten som spökade. Tog ett par veckor innan värdena hade stabiliserats sig.

    Mitt bästa tips är att du luktar på vattnet samt kollar på fiskarnas beteende. Är dom uppe i ytan och kippar efter luft, samt om vattnet luktar lite fränare och starkare än vad akvarievatten brukar göra, så är det nog för höga halter nitrit.

    I mitt fall var det det gravida fiskar (molly o platy) som reagerade först genom att hänga vid ytan och kippa luft. Troligtvis för att dom är mest känsliga i.o.m. graviditeten.

    Dagliga vattenbyten i nån vecka och toxivec som vattenberedningsmedel fixade biffen för mig. Vid första vattenbytet doserade jag för hela karet, resten av bytena endast för den mängd vatten som jag bytt. Jag dubblade den angivna dosen under första veckan. Dina fiskar klarar det utan problem men mossan och bladplantorna kan ryka med.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #3
      vill bara ge info om du inte visste det http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318&SOK=1
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Lellel2
        • September 2009
        • 199

        #4
        det skulle kunna vara för låg syrenivå i vattnet? För dålig cirkulation vid ytan, för lite växter och för mycket bakterier i sand. Strömmar det på bra uppe vid ytan så du cirkluerar vattnet ordentligt? Bubblar det kring växterna ibland så är det ett bra tecken på hög syremättnad vad jag vet.
        "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
        Work smart, not hard

        Kommentar

        • KruXen
          • February 2010
          • 43

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          vill bara ge info om du inte visste det http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318&SOK=1
          Tänkte du på något speciellt?

          Kommentar

          • KruXen
            • February 2010
            • 43

            #6
            Ursprungligen postat av Lellel2
            det skulle kunna vara för låg syrenivå i vattnet? För dålig cirkulation vid ytan, för lite växter och för mycket bakterier i sand. Strömmar det på bra uppe vid ytan så du cirkluerar vattnet ordentligt? Bubblar det kring växterna ibland så är det ett bra tecken på hög syremättnad vad jag vet.
            Har mitt "utblås" så att vattenytan bryts. tror inte att det är problemet

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13131

              #7
              Ursprungligen postat av KruXen
              Tänkte du på något speciellt?
              Tja att du har den i ett 54liters..

              Har du fått nitrit så är stora vattenbyten sällan lösningen utan följ hellre råden i denna artikel: http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=73
              Senast redigerad av åheim; 31 March 2010, 10:12.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Gör ett 50% vattenbyte för att se om det lugnar ner sig, troligen syrebrist/hög nitrithalt. Skaffa nitrittest och mata försiktigt i ett par veckor.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                Arbetssätt...