Hängiga Diskusar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Popper
    • March 2010
    • 31

    Hängiga Diskusar

    Hej,
    Jag startade ett 375 liters akvarium för ca 2 månader sedan nu och för 3 veckor sedan flyttade 10 st Tefe diskus från Stendker in ( ca 6.5 cm).
    Från början var de lite blyga och efter ett par dagar höjde jag temperaturen till ca 31-32 grader och då blev det genast fart på ätandet.

    I förra veckan sänkte jag åter temperaturen till 30 grader och tyckte mig märka en klar skillnad i aptiten hos vissa individer.

    I onsdags grejade jag lite med ett av de 2 ytterfiltrena pga missljud och när jag sedan startade det igen så såg jag hur det kom grumligt vatten från det en stund och dagen efter så tyckte jag att ett par av diskusarna var helt ointresserade av mat (svårt att ha koll på 10 individer samtidigt ).
    I går stod 2 av diskusarna i ett hörn, vända mot bakrunden och var ganska mörka i färgen, de gjorde inte så hela tiden utan var ibland tillsammans med den övriga gruppen men åt inget så vitt jag kunde se.
    Jag höjde då temperaturen igen till ca 31-32 grader och doserade ectozon salt i vattnet. Sen jag höjde tempen igår kväll har jag inte märkt någon skillnad i aptit utan gruppen är fortfarande måttligt intresserade när jag matar och ett par stycken tror inte äter alls.

    Fakta om tanken:
    375 liter, inget botten substrat, inga växter, 2 stora rötter.

    Filtrering: 1 eheim 2217, ett eheim ecco pro 2032 (ytterfilter), 1 fluval2+ innerflter.

    Vatten:
    pH- 6.3, KH ?, nitrit 0.
    Jag bereder vatten i en regnvatten-tunna (torvfiltrerar mha ett ytterfilter). Vatten byte 1/3 var fjärde dag (senast i tisdags).

    Övriga fiskar:
    6 st svärdbärare, 4 st ancistrus (sedan uppstartsveckan).

    Jag matar endast med Stendkers oxhjärte mix ännu då detta är det foder som dom har blivit uppfödda på, 3-4 ggr/dag och försöker att suga upp ev överblivet foder och annan skit varje kväll (blir inte gjort varje kväll då jag lätt kan se ev överbliver foder).

    Så till några frågor.
    Plasttunnan som jag bereder vattnet i är nyinköpt för ändamålet och står i källaren, jag använder en dränkbar pump för att fylla akvariet. När man lyfter på locket till tunnan kan man känna en lite unken doft som liknar blomjord.
    Kan det lösas ut några gifter från plasten när man kör runt torvvatten med ca 30 graders temperatur i den?

    Jag bytte idag det lilla ytterfiltret pga att det gamla (inte Eheim) börjat låta konstigt, är det dumt att byta vatten idag eller räcker det med bakteriefloran i det stora ytterfiltret?

    Jag kör nu på max på doppvärmarna men de klarar bara av att värma vattnet till ca 31-31,5 grader, skulle det vara bra att höja tempen ytterligare någon grad?

    Då jag inte kan se några andra symptom på fiskarna än att ett par av dem ibland/ofta mörknar och drar sig undan så vill jag inte börja "chansmedicinera" utan hålla mig till temphöjaning och salt, hur mycket salt bör man dosera?

    Finns det något annat jag skulle kunna göra?

    MVH/
    Poppe
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Mörkfärgningen talar iallafall om att det är något fel och troligen är det nåt med vattnet! Det är ju som sagt nystartat och filtrena har inte uppnåt full biologisk kapacitet ännu och du matar ju väldigt friskt dessutom med ett kraftigt foder och verkar hålla på och mixtra en del med vattnet, jag tycker du ska låta bli maten några dagar, ingen ide om de ändå inte är intresserade och sen tillsätta nitrivec och ev. ½dl salt/100L! visst vill discus ha varmt men över 30gr...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Hur ser avföringen ut?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Popper
        • March 2010
        • 31

        #4
        Tack,
        Nej filtrena är nog inte 100 %iga ännu, speciellt inte då jag idag bytte det mindre ytterfiltret till ett helt nytt...
        Nitriten är dock inget problem då den är 0 eller nära 0, jag mätte nitrit under uppstartsskedet och fick en tydlig "nitritspik" långt innan diskusarna kom.
        De flesta diskusarna äter hyggligt och aldeles nyss var det bara en som står i hörnet och är mörk (mår helt klart inte bra) men detta varrierar ju och rätt som det är så är det ingen som ser ut att må dåligt ... ibland två mörka.
        Jag matar ganska ofta men aldrig mer än de äter upp på 10 min, under tiden håller jag filtrena avstängda och jag städar bort ev överbliven mat dagligen så jag är inte säker på att vattnet är dåligt på det sättet, däremot att jag kanske får med nåt skit ifrån berednings tunnan, det luktar lite skumt från den trots att det inte är något annat än torvfiltrerat vatten, några tankar om det?

        Jag borde enligt "schemat" byta vatten ikväll, frågan är om jag ska ta rent kranvatten och isåfall blir det ju en rätt stor pH-höjning eller om jag ska ta vatten från berednings baljan som ligger på samma pH som akvariet men luktar lite unket. Hur hade ni gjort?

        Mvh/
        Poppe

        Kommentar

        • Popper
          • March 2010
          • 31

          #5
          Jag har inte sett någon avföring på de "sjuka" fiskarna, de andra diskusarnas avföring ser normal ut.

          Däremot så är svärdbärarnas avföring låg och vit och har varit det sen dom började käka oxhjärta, de visar dock inga som helst andra tecken på sjukdom. Bör jag ta bort svärdisarna från karet ändå pga smittorisk?

          Deras enda syfte var ju att cycla filtrena och har bara blivit kvar sen dess.

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #6
            Ursprungligen postat av Popper
            Hej,
            Jag startade ett 375 liters akvarium för ca 2 månader sedan nu och för 3 veckor sedan flyttade 10 st Tefe diskus från Stendker in ( ca 6.5 cm).
            Från början var de lite blyga och efter ett par dagar höjde jag temperaturen till ca 31-32 grader och då blev det genast fart på ätandet.

            I förra veckan sänkte jag åter temperaturen till 30 grader och tyckte mig märka en klar skillnad i aptiten hos vissa individer.

            Hade själv en temperatur på 30-31 grader på mina diskus, under 29 så började man märka konstigheter. Är det VF Tefe? Går i surare vatten?

            I onsdags grejade jag lite med ett av de 2 ytterfiltrena pga missljud och när jag sedan startade det igen så såg jag hur det kom grumligt vatten från det en stund och dagen efter så tyckte jag att ett par av diskusarna var helt ointresserade av mat (svårt att ha koll på 10 individer samtidigt ).
            I går stod 2 av diskusarna i ett hörn, vända mot bakrunden och var ganska mörka i färgen, de gjorde inte så hela tiden utan var ibland tillsammans med den övriga gruppen men åt inget så vitt jag kunde se.
            Jag höjde då temperaturen igen till ca 31-32 grader och doserade ectozon salt i vattnet. Sen jag höjde tempen igår kväll har jag inte märkt någon skillnad i aptit utan gruppen är fortfarande måttligt intresserade när jag matar och ett par stycken tror inte äter alls.

            Testa låta bli och mata några dagar och testa igen. Då borde det vara mer åtgång på maten. Skulle de fortfarande trilskas så kanske det är nått skit med magen.

            Fakta om tanken:
            375 liter, inget botten substrat, inga växter, 2 stora rötter.

            Filtrering: 1 eheim 2217, ett eheim ecco pro 2032 (ytterfilter), 1 fluval2+ innerflter.

            Vatten:
            pH- 6.3, KH ?, nitrit 0.
            Jag bereder vatten i en regnvatten-tunna (torvfiltrerar mha ett ytterfilter). Vatten byte 1/3 var fjärde dag (senast i tisdags).

            Övriga fiskar:
            6 st svärdbärare, 4 st ancistrus (sedan uppstartsveckan).

            Jag matar endast med Stendkers oxhjärte mix ännu då detta är det foder som dom har blivit uppfödda på, 3-4 ggr/dag och försöker att suga upp ev överblivet foder och annan skit varje kväll (blir inte gjort varje kväll då jag lätt kan se ev överbliver foder).

            Frågan är om 1/3 vattenbyte var fjärde dag räcker här när du matar 4gg/dag. Kanske var annan dag.

            Så till några frågor.
            Plasttunnan som jag bereder vattnet i är nyinköpt för ändamålet och står i källaren, jag använder en dränkbar pump för att fylla akvariet. När man lyfter på locket till tunnan kan man känna en lite unken doft som liknar blomjord.
            Kan det lösas ut några gifter från plasten när man kör runt torvvatten med ca 30 graders temperatur i den?

            Jag skulle ha fyllt baljan och låtit den stå så ett tag och sedan fylla på nytt innan jag börjat använda den för ändamålet. Vatten stillastående i tunna brukar ruttna och lukta illa. Kanske tillsätta någon form av cirkulation i tunnan.

            Jag bytte idag det lilla ytterfiltret pga att det gamla (inte Eheim) börjat låta konstigt, är det dumt att byta vatten idag eller räcker det med bakteriefloran i det stora ytterfiltret?

            Om det är relativt nystartat så har du inte så mycket bakterieflora än i filtrena. Men så länge du inte rengör ytterfiltret så borde det inte vara någon fara.

            Jag kör nu på max på doppvärmarna men de klarar bara av att värma vattnet till ca 31-31,5 grader, skulle det vara bra att höja tempen ytterligare någon grad?

            31-32 grader brukar räcka när man måste ta hand om sjuka diskus.

            Då jag inte kan se några andra symptom på fiskarna än att ett par av dem ibland/ofta mörknar och drar sig undan så vill jag inte börja "chansmedicinera" utan hålla mig till temphöjaning och salt, hur mycket salt bör man dosera?

            Jag brukade tillsätta 1dl/100l grovsalt (utan jod/klumpförebyggande medel). Om det var riktigt dåligt vart det 2-2½dl/100l.

            Finns det något annat jag skulle kunna göra?

            Dunkel belysning. Kanske kan de vara lite stressade pga. flytt till dig, vattenbyten osv.

            MVH/
            Poppe
            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • Popper
              • March 2010
              • 31

              #7
              Tack för dina svar Camilla.

              Nej det handlar inte om VF diskus, Tefe är bara Stendkers försäljnings namn. Det sura vattnet har jag pga odlarens egna tips.

              Det är absolut inte alla som matvägrar utan bara ett par stycken, ett par av de andra blir, framför allt vid matdags väldigt revir hävdande, detta har kommit efter hand.

              Jag ska hålla upp med maten tills måndag men man blir ju ändå lite orolig för de "då och då" mörka, apatiska fiskarna.

              Jag har cirkulation i berednings tunnan, ytterfilter med torvgranulat, jag kan utan problem byta vatten varannan dag också, frågan är hur jag ska göra ikväll, vilket vatten jag ska välja?

              Det nya ytterfiltret har även nytt filtermaterial, det stora ytterfiltret är dock orört sen uppstarten.

              Jag tror inte att de är stressade fortfarande, det tyckte jag gick över efter ett par dagar, tycker snarare att de varit oerhört nyfikna när man grejar i akvariet, svårt att hålla dem borta från sugslangen .

              Satt och kollade på den hängiga fisken en lång stund ikväll då den hade parkerat sig så att jag kunde närstudera den riktigt och jag kunde då se att den andades betydligt snabbare än de andra, gälparastit???
              Kollade sedan runt här på zoopet och läste en del motsägelsefulla råd... "sänk temperaturen några grader", " höj tempen några grader", "tillsätt salt", "tilsätt inte salt".

              Lite förvirrande, vad gör ni som har diskus?

              Mvh/
              Poppe
              Senast redigerad av Popper; 28 March 2010, 00:46.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Gör en stenkoll på hur de skiter, kan vara flagellater som är boven i dramat, och diskusen har problem om de blir sjuka av detta.
                Det kan vara dina svärdbärare som har haft det från början och gjort att diskusen utvecklat sjukdomen. Men det är bara en massa "om" än så länge...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • zenon
                  • December 2009
                  • 173

                  #9
                  Skulle jag vara du skulle jag behandla med flagyl eller octozin pronto för du har säkert fått fisk med samma skönhetsfel som jag fick. Innan det eskalerar...

                  Den svenska grossisten för dessa verkar ha stora problem med sina akvarier då nästan allt jag fått därifrån har varit rejält sjuka vid leverans. Numera köper jag aldrig grisen i säcken därifrån utan de får först gå i butik en tid innan eventuellt köp. Synd då det ofta saknas den fisk jag vill ha i mina lokala butiker. Så här såg mina stendker tefe ut vid leverans, upptryckta mot vattenytan och rejält med otäck avföring. Förstår faktiskt inte hur man med gott samvete kan leverera fisk i detta tillståndet. Ja, ni får bedöma själva...
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Kan bara hålla med, tråkigt men ganska ofta förekommande...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Popper
                      • March 2010
                      • 31

                      #11
                      Det verkar som salt/värme har hjälpt i detta fall. jag har kollat akvariet regelbundet under dagen och har inte kunnat se någon som verkar hängig eller sjuk idag.

                      Jag kan ännu inte se skillnad på dessa 10 lika stora, samma färgade diskus så jag har ingen aning om vilka som har varit dåliga.
                      Har dock inte gett dom någon mat sedan igår vid lunch, tänkte testa at ge dom en bit ikväll för att se om några fortfarande matvägrar. Om så skulle vara fallet så kanske jag skulle testa en octozin kur, lite lurigt fortfarande med svärdbärarna som skiter vitt och långt så dom åker tillbaka till butiken imorrn.

                      Diskusarna kommer direkt från odlaren då jag hämtade dem samma dag som de kom till zooaffären, de slapp mellanlanda i ett extra kar hos zoohandlaren.

                      MVH/
                      Poppe

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13131

                        #12
                        Du nämner att du endast matar med oxhjärta så det ligger kanske bakom problemen med svärdbärarna...
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        Arbetssätt...