General Tonic mot fenröta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    General Tonic mot fenröta?

    Köpte några nya scalarer härom dagen och såg först när jag precis släppt i dem att de har fenröta. Det är bara sidfenorna som är angripna och därför var det inte så lätt att se i butiken. Jag fick lite panik eftersom min uppfattning om denna sjukdom är att den är hemsk och svår att bota. Köpte General Tonic, som enligt texten på flaskan ska bota fenröta, och doserade enligt anvisning (kanske något i överkant), men efter två dygn kan jag fortfarande inte se någon förbättring (ingen försämring heller visserligen).

    Har någon annan här erfarenhet av att behandla fenröta med General Tonic? Annars är jag även tacksam för andra tips. Furanol lär väl vara det bästa men det är ju antibiotika och tar död på hela bakteriekulturen samtidigt.....
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Du kan ju isolera dem i en hink eller något under behandlingen?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Björken
      • November 2005
      • 1174

      #3
      General Tonic gjorde saken bättre men inte bra under en tid, men nu är problemet tillbaka ungefär som i början. Det håller sig på ungefär samma nivå med viss fransighet i speciellt sidfenorna (finns det olika typer av fenröta- varför just sidfenorna annars?), men ingen fisk verkar särskilt allmänpåverkad, alla äter och verkar pigga. Men det hänger i och blir aldrig helt bra, läget känns sårbart eftersom jag anar att minsta stress skulle få sjukdomen att blossa upp med större kraft.

      Har någon ett råd att ge? Skulle ni medicinera eller fortsätta avvakta eventuell spontanläkning? Isolering i separat kar med antibiotikabehandling skulle väl stressa berörda fiskar mycket och dessutom skulle ju smittan finnas kvar i akvariet när de flyttade tillbaka igen och de skulle lätt kunna bli smittade igen. Alla råd mottages med tacksamhet.

      / Maria

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Jag har faktiskt svårt att se varför du gick tillbaks till affären och köpte GT utan att ta med dig fiskarna och få dom bytta, eller är det någonting jag missar?
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • Björken
          • November 2005
          • 1174

          #5
          Gcik till en annan affär och köpte GT, och jag tänkte att smittan redan fanns i akvariet i och med att fiskarna var isläppta. Det var fredag och butiken hade stängt när jag upptäckte att de fiskar jag hade i akvariet var fransiga, alternativet hade varit att ha hjäl dem och det hade jag inte hjärta till.

          Kanske dumt beteende när jag ser på det såhär i efterhand, men nu är det som det är och jag skulle gärna vilja ha tips på vad jag kan göra..... Även om jag tar ut de sjuka fiskarna så finns ju smittan kvar i akvariet. Därför har jag funderat på att behandla hela akvariet med furanol, trots konsekvenserna med omintetgjord bakteriekultur. Eller finns det fortfarande chanser till att det läker ut?

          Kommentar

          • Björken
            • November 2005
            • 1174

            #6
            Kan man stoppa filtermaterialet i en hink och fixa cirkulation i denna och på så vis få bakteriekulturen att överleva medan man behandlar hela akvariet med Furanol? Överlever de bra bakterierna? Finns det risk att fenrötebakterierna lever kvar i filtermassan då och att sjukdomen återigen blossar upp när filtermaterialet sätts tillbaka i pumpen?

            Kommentar

            • Björken
              • November 2005
              • 1174

              #7
              Aquafuran fungerar inte!!

              Har nu medicinerat med Aquafuran (om jag förstått det rätt ungefär som Furanol), men ser tyvärr ingen förbättring alls hos fiskarna. Är inte detta lite konstigt med tanke på att antibiotika ju ska hjälpa mot fenröta? Är det någon idé att upprepa behandlingen eller är det kört om man inte kan se någon effekt efter första omgången? Vad kan det bero på?

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Har du kollat datumet på medicinen?
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Björken
                  • November 2005
                  • 1174

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jens A.
                  Har du kollat datumet på medicinen?
                  Nej, jag bara utgick från att de inte säljer för gammal medicin. Är på jobbet nu så jag kan inte se efter. Ska alltså denna medicin hjälpa och annars är det något fel på den eller? Finns det inga andra orsaker till utebliven effekt?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...