Sjuk scalare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ladda_1987
    • February 2010
    • 7

    Sjuk scalare

    Min scalare har råkat ut för någon sjukdom som jag inte kan komma på vad det kan vara. Jag har sett flera fiskar som har fått samma sjukdom bla svärdbärare, gurami och zebrafisk. Någon som vet var det är för sjukdom och hur man blir av med den?http://www.pixbox.se/pic_show_id30599374.html

    1/ Hur stort är akvariet?
    540L
    2/ Vilken filtrering använder du?

    2st Aquael Uni filter 1000L/tim
    3/ När startade du akvariet?
    Oktober 2009
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar?
    Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? 7st Scalarer guld, mosaik, 10st gurami, blå guld och mossaik, 3st svärdbärare, 5st blackmolly, 5st rödplatty, 5st zebrafisk, 6st tigerbarb, 8st kongotetra, 2st citontetra, 10st rosentetra, 5st haneskmalar 1st 25cm 4st 15-20cm , 15st ancistrus, 2 st praktbotia 8 st pansarmalar. 3st ciklider. Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    6/ Har du växter i akvariet? JA Hur många (ungfär) och vilka? Javaormbunke, cryptocoryne petchii, Anubias barteri, Crinum calamistratum och några till som jag inte kan namnet på.
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? 7,5 ph
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? varje vecka byts 50%
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? en vecka sedan 50%
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? nej
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Nej Om ja, hur länge?
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? Nej
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. Torrfoder en gång om dagen.
    15/ Har du nyligen bytt foder? nej
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? ca en månad sedan, blev slöa och fenerna blev mindre och det blev jätte smal i kroppen och ser sjuka ut.
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? ja en scalare och en svärdbärare och 2 kongotetra, men någon veckas mellanrum.
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. nej inte vad jag har lagt märke till.
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? nej Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    20/ Har du redan medicinerat? nej Om så är fallet – vad blev resultatet?
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? Svårt och säga hur det börjar men det ändras framförallt kroppsmässigt och blir jätteslöa och orkar inte simma så mycket. När det inte orkar simma mer, dör det.
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar? Ja
    Senast redigerad av Ladda_1987; 13 March 2010, 18:08.
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    #2
    Ser ut att kunna vara fenröta...Prata med din handlare, så kan du få hjälp med medicinering....
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Håller med cikidtok om att det troligen är fenröta, men vore det min fisk skulle jag tagit bort den samt åtgärda orsaken till problemet.
      Den fisken kommer troligen aldrig att repa sig fullt ut då den även är väldigt mager och har för stort öga i förhållande till kroppen då den fått för lite mat.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      Arbetssätt...