Total Matvägran!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • primox88
    • August 2009
    • 75

    Total Matvägran!?

    Nu har det hänt något i min 375L burk.

    Började med att tre trewavaser dog och jag antog att det nog var för att jag nitriten var lite för hög så efter detta så tog jag och rengjorde hela sandbotten med slamsugen för det var extremt skitigt och efter jag var klar med de så var ca 80% av vattnet borta så då passade jag även på att förstärka bänken till karet och detta tog ca 3 timmar att göra och medans hade jag ingen av pumparna igång (1 st eheim professional 2 2026 (ytterfilter) tror jag de hette samt 1st hydor innerfilter), Ska även påpeka att jag absolut inte rengjorde nån av pumparna bara för att bibehålla bakteriefloran.

    När jag senare fyllde karet igen med ljummet vatten så var vattnet på 24 grader samt att efter någon timma så var det lika rent som spriten, och jag var heeeeelnöjd.

    Men så dagen efter så åt ingen av mina sju Jack dempseys ingen av mina två zebrer och ingen av mina tre nicaraguaciklider. Väntade på att få mata dom på kvällen, då också med samma resultat.

    Nu har det gått ca 5 dagar utan att någon av dessa har ätit. Dom verkar vara friska då dom är väldigt livlig men just att dom inte äter? nicaraguacikliderna har blivit smalast och samtliga har samma avföring (genomskinlig tråd). Kan detta vara buksot eller vad tror ni? Är ju så konstigt att detta hände just efter den stora reningen av karet och att i princip alla har börjat matstrejka samtidigt. Brukar mata dom med vanligt spirulina pellets 3mm samt en röd variant och även flingfoder men inget duger just nu.

    Kollade även PH-test igår och då hade jag 7.5, vilket jag även haft tidigare och har fungerat utomordentligt bra.

    Tacksam om ni kan bjuda på några av era teorier om vad som kan ha hänt och vad jag ska göra?
  • primox88
    • August 2009
    • 75

    #2
    1/ Hur stort är akvariet?
    375L

    2/ Vilken filtrering använder du?
    Eheim professional 2026 ,Hydor
    3/ När startade du akvariet?
    Ca: 6mån sen
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
    ------
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    7st Jd, 3st rödciklider, 2st Zebra, 3st nicaragua, 4 ancistrus
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
    Nix
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    Kranvattnet ligger runt 7-7.5.
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    pH= 7-8
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    Varje vecka, 25-30%
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
    5 dagar sedan, 80%
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    Nix
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    Nix
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    Nix
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    Spirulina Pellets, Flingfoder. 1-2ggr per dag.
    15/ Har du nyligen bytt foder?
    Nej
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    5 dagar sedan
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    Nej
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    Nej
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    Nej
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    Lagt i lite salt idag och väntar på kanske en liten förbättring.
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    Stort vattenbyte sen pang, matvägran. Alla matvägrade samtidigt.
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    Ja

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Sluta upp med att hälla mat i akvariet! Efter din eskapad med att byta 80% av vattnet och att sen få för dig att köra igång ett ytterfilter som har varit avstängt i så många timmar.. Du har troligtvis fyllt ditt akvarium med farligt höga nivåer av döda filterbakterier, jag är uppriktigt sagt förvånad att fiskarna lever, du skriver att du la i lite salt i dag, varför då och hur mycket?
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Lellel2
        • September 2009
        • 199

        #4
        Det låter som att du har en ganska hög belastning på akvariet (beror såklart lite på storleken på fiskarna men dom fiskar du räknat upp blir rätt stora), att köra dessa som "inkörningsfiskar", vilket du i princip har gjort, är ganska kämpigt för karet, man får höga nivåer av nitrit. Luktar akvariet mycket regnskog?

        i ett ytterfilter överlever dom goda bakterierna ganska kort tid pga att dom inte får något syre, det är betydligt bättre med ett innerfilter där det hela tiden finns en viss cirkulation ändå. Du rengjorde även sanden där det brukar gömma sig en hel del bra bakteriet. Men du har ju en grundflora i ditt innerfilter fortfarande så med lite tur går det ganska fort att komma in i matchen igen.

        Har du något annat kar du kan slänga över några fiskar i? Som gaffeln säger så ligg otroligt lågt med maten, det är skitsvårt att svälta ihjäl en fisk så det behöver du inte oroa dig för, jag skulle försöka med några pellets om dagen och se om dom nappar på det, testa även med en fryst räka men var noggrann med att plocka upp alla rester.
        "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
        Work smart, not hard

        Kommentar

        • primox88
          • August 2009
          • 75

          #5
          Ursprungligen postat av Lellel2
          Det låter som att du har en ganska hög belastning på akvariet (beror såklart lite på storleken på fiskarna men dom fiskar du räknat upp blir rätt stora), att köra dessa som "inkörningsfiskar", vilket du i princip har gjort, är ganska kämpigt för karet, man får höga nivåer av nitrit. Luktar akvariet mycket regnskog?

          i ett ytterfilter överlever dom goda bakterierna ganska kort tid pga att dom inte får något syre, det är betydligt bättre med ett innerfilter där det hela tiden finns en viss cirkulation ändå. Du rengjorde även sanden där det brukar gömma sig en hel del bra bakteriet. Men du har ju en grundflora i ditt innerfilter fortfarande så med lite tur går det ganska fort att komma in i matchen igen.

          Har du något annat kar du kan slänga över några fiskar i? Som gaffeln säger så ligg otroligt lågt med maten, det är skitsvårt att svälta ihjäl en fisk så det behöver du inte oroa dig för, jag skulle försöka med några pellets om dagen och se om dom nappar på det, testa även med en fryst räka men var noggrann med att plocka upp alla rester.
          Nae, akvariet luktar ingenting faktiskt. Jd som jag har är bara 3-6cm så dom är inte så stora just nu och givetvis ska jag förflytta dom när dom blir större. zebrerna är ca 6cm och nicaragua är ca 7 så även dom är inte så farligt stora än.

          Jo, jag har ett 180L också men där har jag ca 150 yngel från sebrerna men har gjort ett eget kar igår så ikväll blir det förflyttning av fiskarna, och hoppas på förbättring. Jo, ger dom ca 10 småpellets och dom blir genast uppkäkad av rödcikliderna och dom andra är inte ens intresserad. Men

          Kommentar

          • primox88
            • August 2009
            • 75

            #6
            Ursprungligen postat av Gaffel
            Sluta upp med att hälla mat i akvariet! Efter din eskapad med att byta 80% av vattnet och att sen få för dig att köra igång ett ytterfilter som har varit avstängt i så många timmar.. Du har troligtvis fyllt ditt akvarium med farligt höga nivåer av döda filterbakterier, jag är uppriktigt sagt förvånad att fiskarna lever, du skriver att du la i lite salt i dag, varför då och hur mycket?
            Ger dom endast ca 10 pellets per dag för att göda rödcikliderna som äter som vanligt. dom andra är fortfarande inte intresserad.

            Joo, Visste ju om att ytterfillterbakterierna kan bli dåliga om den är avstängd ett längre tag men trodde inte det skulle gå så fort. Var ju kanske inte riktigt 3 timmar jag höll på.
            Jag la i salt i förebyggande syfte för eventuella sjukdomar då dom börjat matvägra, la ner ca 2.5 till 3 dl och har gått bra förrut, brukade köra 1dl per 100 L men blev slut salt denna gång.

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Tar på en höft 30 minuter innan de aeroba bakterier i ett ytterfilter börjar dö, saltet är visserligen bakteriedödande i stora kvantiteter men för att lindra effekten av nitrit kan man tillsätta 1-2 msk per 100 liter akvarievatten som då förhindrar att fisken drabbas av syrebrist, testa ditt vatten för nitrit.
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • primox88
                • August 2009
                • 75

                #8
                Jadu, det blir inte bättre. har flyttat över några fiskar till yngelbaljan nu (180L) med samma vatten som ynglena levt bra i. Dom vägrar fortfarande äta. Fortfarande aktiv men ser ut att smalna mer och mer. La i rödcikliderna,nicaraguacikliderna samt zebrorna.

                Ska även påpeka att JD som fortfarande är i det stora karet också är lika aktiva men äter ej, stoppar i sig pelletsen i munnen men spottar sedan ut det igen, samma är det med flingfodret. Har ej tagit några nitrittest då jag inte varit till Umeå och man bor ju i en liten by ca 6mil ifrån så jag har inte kunnat kolla hur det värdet är. Men har iaf gjort 2 vattenbyten i veckan.

                Vad ska jag göra härnäst?

                Kommentar

                Arbetssätt...