Malawis som "kliar" sig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dajzz
    • February 2010
    • 24

    Malawis som "kliar" sig

    Hej,
    Har ett 540L akvarium med de fiskar som är uppräknade i min signatur, drog igång det för ca 3v sedan. Till saken, malawisarna simmar och "kliar" sig mot botten, idag tycker jag mig också se att rödzebrornas gälar verkar rödare.
    Provade förra veckan med att salta vattnet, men det gav ingen nämnvärd effekt. Gjorde i förrgår ett delvattenbyte på ca 1/3 av vattnet samt "dammsugning" av botten, men ingen förbättring blev det av det heller.
    Ancistrusarna verkar inte "lida" av samma sak i alla fall.

    Vad kan detta vara och vad skall jag göra?
    Senast redigerad av Dajzz; 05 March 2010, 07:23.
    540L
    3st White lips, 3st Hongi, 5st Rödzebra, 10st Demasoni, 6st Golden, 3st Ancistrus
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det är normalt att de kliar sig lite, de tycker helt enkelt det är skönt. Dessutom gör de det oftare efter matning då antagligen små partiklar fastnar på kroppen och efter vattenbyte då troligen luftbubblor som fastnar kittlar dem.

    Men om de gör det hela tiden är det något skumt på gång. Du har bara haft akvariet igång i 3 veckor, vilket gör att jag misstänker antingen ammoniak eller nitrit. Köp tester för detta eller ta med vatten till din akvariebutik och testa för det. Vissa butiker har den servicen. Använder du något vattenberedningsmedel, och var bor du? Har du egen brunn?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Dajzz
      • February 2010
      • 24

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Det är normalt att de kliar sig lite, de tycker helt enkelt det är skönt. Dessutom gör de det oftare efter matning då antagligen små partiklar fastnar på kroppen och efter vattenbyte då troligen luftbubblor som fastnar kittlar dem.

      Men om de gör det hela tiden är det något skumt på gång. Du har bara haft akvariet igång i 3 veckor, vilket gör att jag misstänker antingen ammoniak eller nitrit. Köp tester för detta eller ta med vatten till din akvariebutik och testa för det. Vissa butiker har den servicen. Använder du något vattenberedningsmedel, och var bor du? Har du egen brunn?
      Vattenvärdena är helt ok, kanske skulle önska lite högre ph (7 - 7,5). Använder kommunalt vatten, bor på Åland, enda medlet jag använder är Tetras AquaSafe för att binda "skit"partiklarna i vattnet när jag sätter i nytt. De kliar sig mycket, så jag misstänker parasiter. Har satt in medicinering mot detta på inrådan av "akvarister" här hemma. Hoppas det funkar, annars återkommer jag.

      Har även "lämpat i" lite kalkstenar så att ph:t skall stiga lite.
      Senast redigerad av Dajzz; 05 March 2010, 17:01.
      540L
      3st White lips, 3st Hongi, 5st Rödzebra, 10st Demasoni, 6st Golden, 3st Ancistrus

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Med akvarium i etableringsfas, röda gälar och fiskar som kliar sig skulle jag i ditt fall tillsatt lite drygt 5 msk upplöst bordssalt i akvarievattnet, andas fisken häftigt?
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • Dajzz
          • February 2010
          • 24

          #5
          Ursprungligen postat av Gaffel
          Med akvarium i etableringsfas, röda gälar och fiskar som kliar sig skulle jag i ditt fall tillsatt lite drygt 5 msk upplöst bordssalt i akvarievattnet, andas fisken häftigt?
          Ja de andast ganska häftigt, eller rättare sagt de andas på så sätt att de ser ut som om de simmar omkring och tuggar, kanske inte i så hög frekvens. Salt har jag redan försökt med, till ingen nytta alls.
          Senast redigerad av Dajzz; 05 March 2010, 18:57.
          540L
          3st White lips, 3st Hongi, 5st Rödzebra, 10st Demasoni, 6st Golden, 3st Ancistrus

          Kommentar

          • Dajzz
            • February 2010
            • 24

            #6
            Nu har jag upptäckt boven i dramat, för lågt ph, då vet vi det, ALDRIG under 7,5 med malawis. Deras gälar blir irriterade och detta beteende uppstår.
            Nu är det borta!
            540L
            3st White lips, 3st Hongi, 5st Rödzebra, 10st Demasoni, 6st Golden, 3st Ancistrus

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Perfekt!
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              Arbetssätt...