Neontetror, sjukdom? Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pliina
    • January 2010
    • 292

    Neontetror, sjukdom? Hjälp!

    Använder mallen och hoppas på svar!

    1/ Hur stort är akvariet? 180L

    2/ Vilken filtrering använder du? Original Juwel innerfilter


    3/ När startade du akvariet? 1månad sen

    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar? Startade med 8 neontetror. Efter 2 veckor la jag i 10 till.
    Det är nu 8 dagar sen

    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? ca 16-17 neontetror, ca 1,5-2cm

    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? ca 10 växter, cabomba, valsineria, anubia, svärdsplanta och några jag inte känner till namnet på.

    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? Vet ej
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet. PH 7.5

    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? 25% 1gång/vecka

    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? I lördags, 25%

    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? Ja, nystartat

    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? bara neontetrorna, ingen karantän

    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? Nej

    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. Vanligt flingfoder 2ggr/dag. Ytterst lite.

    15/ Har du nyligen bytt foder? Nej

    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? Igår hittade jag en död neontetra. Inga synliga tecken på sjukdom

    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? en har dött, igår.

    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. Inga beteendeförändringar vad jag kan se.

    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. En av fiskarna har på ryggfenan blivit vit längst ner mot kroppen, inte bomullsaktigt utan mjölkvitt. Tycker att vissas fenor ser lite slitna ut.
    Möjligen att de simmar lite lodrätt ibland, men de kanske de gör?

    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? Nej

    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? En hittade jag som sagt var igår. Idag upptäckte jag trasiga fenor på ett par stycken och så äe det en med vitt runt ryggfenan. Som att man böjt en plastbit flera gånger och det blivit vitt, svårt att förklara men nån kanske förstår?

    22/ Tar du direkt bort döda fiskar? Ja
    _____________
  • Metalbitch
    • June 2009
    • 118

    #2
    låter som fenröta,ej 100% på det dock
    Everything you have touched is fu**ed

    Kommentar

    Arbetssätt...