Hängig fjärilsciklid (efter strömavbrott)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aiquen
    • January 2004
    • 93

    Hängig fjärilsciklid (efter strömavbrott)

    (Jag vet inte riktigt om jag lägger den här tråden rätt nu. Gör jag inte det får mod. gärna flytta den.)

    Jag hade strömavbrott under några timmar i natt. Jag vet inte exakt hur många timmar det rör sig om, men runt fem timmar. I dag är min fjärilsciklidhona hängig. Hon är blek och liksom drar ihop sig (ryggfenan ligger nästan konstant platt mot ryggen t.ex.) och blir dessutom runtjagad av hanen. Annars äter hon och simmar omkring nästan som vanligt, så hon är ju inte helt däckad.

    Vad kan jag göra för att försöka få henne pigg igen? Vattenbyte? I med bakteriekultur? Salt? Mata sparsamt eller som vanligt (vilket i och för sig redan är ganska sparsamt eftersom akvariet bara har varit igång i drygt en månad). Något annat? Jag tar tacksamt emot all hjälp!


    Jag kan ju tillägga att min anentome helena också har dött under natten. Den har sedan legat i vattnet tills nu på eftermiddagen. Det kanske också kan ha haft en negativ påverkan på vattnet?
    Senast redigerad av aiquen; 20 February 2010, 14:58.
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ja gör gärna ett vattenbyte, det brukar inte vara några problem med så pass ändå korta strömavbrott, men fjärilar är ju känsliga fiskar. När pumpen inte är igång blir nedbrytningen mer eller mindre anaerob (syrefri) och det bildas giftiga svavelväten (inte lika katastrof med innerfilter dock). Hade nog inte skadat med lite extra syretillförsel heller, typ en syresten el. liknande gör ffa ett rejält vattenbyte.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • aiquen
      • January 2004
      • 93

      #3
      Jag gjorde ett vattenbyte och tillsatte Sera Nitrivec (vet inte om det gör till eller från egentligen, men det lär ju inte skada i alla fall). Jag tyckte faktiskt att hon verkade lite piggare innan belysningen släcktes i kväll, så jag hoppas att hon klarar sig igenom vad-det-nu-är. Tack för ditt svar!

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Ursprungligen postat av aiquen
        Jag gjorde ett vattenbyte och tillsatte Sera Nitrivec (vet inte om det gör till eller från egentligen, men det lär ju inte skada i alla fall). Jag tyckte faktiskt att hon verkade lite piggare innan belysningen släcktes i kväll, så jag hoppas att hon klarar sig igenom vad-det-nu-är. Tack för ditt svar!
        Ja hon klarar sig säkert skall du se .
        Inga probs.
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        Arbetssätt...