Sjukdom eller kanibaler?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trixie63
    • February 2009
    • 41

    Sjukdom eller kanibaler?

    Jag har skrivit tidigare om våra fiskar som dör en efter en.

    Kort beskrivning:
    *56l
    *numera 2 tigerbarber+1mal+1 möjligen 2 räkor,
    *byter 1/3 vatten ca varannan till var tredje vecka
    *filtret verkar fungera bra
    *svarta alger (tofsalger?) lite här och där
    *fiskar har dött en efter en under en period på ett par månader neontetror mm
    *jag tar bort fiskarna så fort de dör
    *rätt mycket växter, sten och en rot i akvariet

    Nu i dag dog den sista röda platyn Det såg ut som om någon ätit på den och då menar jag ett par dagar innan den nu till sist dog. Det var som om skinnet nästan var helt borta. Stackars liten. Jag har sett det här förut på de redan döda fiskarna innan jag hunnit ta bort dem men då trott att fiskarna nafsat på en redan död fisk.

    Kan det vara så att någon fisk helt enkelt attackera och äter upp fiskarna en efter en?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Kan vara Tigerbarberna som stressar ihjäl fiskarna, dels kan de vara elaka av sig i små grupper och dels är karet liiite för litet för en grupp sådana barber.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Constantine
      • September 2009
      • 431

      #3
      Vad jag kan säga är att du bör göra ett vattenbyte minst en gång i veckan med ett så litet kar för att hålla vatten kvalitén uppe, kan va en av anledningarna till att dina fiskar dör en efter en.
      Senast redigerad av Constantine; 16 February 2010, 17:02.
      450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
      170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

      Kommentar

      • Trixie63
        • February 2009
        • 41

        #4
        Ok, tack. Är alltså två tigerbarber för mycket i akvariet? Menar du att jag ska ha helt andra fiskar, för färre än två kan jag ju knappast ha.

        Vad är lämpligt att ha i mitt lilla kar?

        Jag ska byta vatten lite oftare.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Tigerbarber kan vara riktigt elaka om de är ett litet stim, något som kan försvinna om de är ett lite större stim på 25-30 st. Nu säger jag inte att det alltid är så, men det är något som ett flertal tigerbarbsägare upptäckt.
          Jag skulle nog försöka ge de kvarvarande barberna till en affär, och kanske hålla mig till Endlers, Platy eller liknande ungfödare om jag vore i dina kläder.
          Sedan är det inte fel att försöka upprätthålla god vattenkvalité i karet, något som faktiskt kan vara nog så svårt i ett 54 liters om man jämför med ett 250 liters kar, så det är bara att kämpa på i uppförsbacken så löser det sig säkert.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          Arbetssätt...