Bortskrapat fjäll!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KOTKA
    • October 2009
    • 13

    Bortskrapat fjäll!

    En av mina större slöjstjärtar var alldeles för nyfiken, så hon körde in sig själv i den ytterst trånga ingången till träbitsgrottan där slamkryparna bor. Hon fastnade, och när hon försökte komma ut kämpade hon ut sig baklänges, vilket resulterade i att hon skrapade bort mycket fjäll på ena sidan av sin buk (det syns på andra sidan också, men inte lika mycket). Hon är helorange, och det bortskrapade partiet på buken är vitt.

    Hon verkar ledsen. Håller sig undan som om hon skäms inför de andra fiskarna.

    Kommer hon överleva, och kommer fjällen växa ut? Vad kan jag isåfall göra för att försnabba läkningsprocessen?
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Bortskrapade fjäll brukar inte vara nån fara för fiskarna, de växer tillbaka inom en snar framtid ha däremot gärna lite koll på henne. Du kan inte se om det blev nån mer skada som blev djupare så att hon har ett öppet sår (alltså inte bar abortskrapade fjäll)? Ev. kan du köra i extra salt i förebyggande syfte, hur mkt salt som är lämpligt för guldfiskar har jag dock inte koll på och överlåter till nån annan att svara på isf.

    Ursprungligen postat av KOTKA
    En av mina större slöjstjärtar var alldeles för nyfiken, så hon körde in sig själv i den ytterst trånga ingången till träbitsgrottan där slamkryparna bor. Hon fastnade, och när hon försökte komma ut kämpade hon ut sig baklänges, vilket resulterade i att hon skrapade bort mycket fjäll på ena sidan av sin buk (det syns på andra sidan också, men inte lika mycket). Hon är helorange, och det bortskrapade partiet på buken är vitt.

    Hon verkar ledsen. Håller sig undan som om hon skäms inför de andra fiskarna.

    Kommer hon överleva, och kommer fjällen växa ut? Vad kan jag isåfall göra för att försnabba läkningsprocessen?
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • KOTKA
      • October 2009
      • 13

      #3
      Tack för det lugnande inlägget!
      Jag ska hålla koll på henne. Nej, det är inga öppna sår som tur är. Det är bara vitt (bortskrapat), men när borde man börja bli orolig egentligen? När hon lägger sig på botten?

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Ursprungligen postat av KOTKA
        Tack för det lugnande inlägget!
        Jag ska hålla koll på henne. Nej, det är inga öppna sår som tur är. Det är bara vitt (bortskrapat), men när borde man börja bli orolig egentligen? När hon lägger sig på botten?
        Ja du det var en bra fråga, du behöver nog int oroa dig allt för mkt så här tidigt iaf. Just att hon skrapat bort fjäll på buken är lite dumt eftersom buken är ett känsligt ställe på en fisk men jag tror inte det är nån fara. Att hon ligger på botten kanske beror på att hon är lite omtöcknad efter händelsen. När hon har fått hämta sig lite kan det va lämpligt att göra om grottan så att det inte kan hända igen.
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        Arbetssätt...