Frågor ang neonsjuka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lineli
    • February 2010
    • 565

    Frågor ang neonsjuka

    Exakt hur visar sig neonsjuka? Blir fisken påverkad mer än att den blir färglös? Hur snabbt smittas de andra i stimmet. Hur vanligt är det och vad beror det på, går det att förebygga Det står väldigt lite om sjukdomen vad jag kan hitta....
  • Dexter
    • December 2009
    • 984

    #2
    Ursprungligen postat av Lineli
    ingen....
    Alltså, jag vet ju inte säkert, men jag skulle tro att det var just neonsjukan en utav våra neontetror drabbades av. Fick ta över ett litet stim utav en släkting som skulle lägga ner sitt akvarium. Han hade ganska nyligen köpt 10 stycken neontetror, samma dag som han skulle lämna dem till oss upptäckte han att det var en av dem som dött. Två dagar efter vi fick dem såg vi att en av neontetrorna var helt blek och liksom bara "flöt" omkring med huvudet nedåt. Den kunde inte simma längre, var som förlamad. Vi fångade in den och innan vi han göra något mer dog den. Vi hade nog extrem tur _om_ det var neonsjukan för ingen av de andra drabbades tack och lov.
    Senast redigerad av Dexter; 15 February 2010, 22:55.
    /Dexter

    75 liter mix, 220 liter mix

    Kommentar

    • Lineli
      • February 2010
      • 565

      #3
      ok, jag har nämligen en so verkar lite hängig men de har bara bott hos mig i två dagar så det kan ju vara att den inte klarar flytten. Jag har tagit över grannens akvarium.

      Kommentar

      • Lineli
        • February 2010
        • 565

        #4
        finns det kanske någon sida där man kan läsa mer om sjukdomen..någon som vet?

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Jag har för mej att man ansåg att neonsjuka var obotlig tills för ett tag sedan, när någon kom på att en viss medicin fungerade. Minns dock inte var. :s
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • akvavirum

            #6
            Neonsjukan sk ju vara ganska svårbotad. Men enl zoopets sjukregister så kan Nifurpirinol hjälpa och sen finns det en medicin som heter Protozin som jag tror Waterlife står för ska kunna hjälpa - iallafall skriver de själva det.

            Jag har ingen egen erfarenhet av neontetror men googla på dessa två så ser du om det är något för dig. Kanske bra att ha hemma om olyckan är framme om de möjligtvis hjälper om man sätter in det så fort som möjligt?

            Kommentar

            • Lineli
              • February 2010
              • 565

              #7
              Tack för era svar, vill vara förberedd om något händer.

              Kommentar

              Arbetssätt...