Svullna apistror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eric_H
    • June 2009
    • 87

    Svullna apistror?

    Skulle behöva lite hjälp.. Har ett juwel 120l med original filter som varit igång ca 6 mån, däri har jag ett gäng med appistogramma trifasciata samt agazzisi, några rödmunstetror och till sist några corrydoras och en j***a massa äpplesniglar. Lite mopanirötter, svärdsplantor och nån snabbväxande skräpväxt.

    Nu till problemet, för drygt 2 månader sen började mina appistogrammer att dö. den första var en stor agazzisihanne som simmade med huvudet neråt var slö och blek. fick avliva denna. ungefär samtidigt försvann två av trifasciatorna, inte hittat dom än så...
    Drygt en vecka hittade vi en död hona agazzisi som hade svälld buk.
    Några dagar efter detta hittade jag den sista agazzisihanen, också den med svälld buk, hade spruckit så det hängde ut och kroppen i en böjd konstig form.

    Sen har jag inte sett så mkt på de resterande appistogrammerna förrän nu. vi köpte nya trifasciator för två veckor sen för det var lite tomt.

    nu tycker jag att en av dessa hanar samt sista kvarvarande agazzisin har fått svällda bukar.

    Usch vad mkt och rörigt det blev..

    Mer frågor?
    Gissningar på vad det kan vara?

    Mvh /Eric
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Bukvattensot? Kolla under sjukdomar i forumet.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Eric_H
      • June 2009
      • 87

      #3
      Har haft bukvattensot tidigare (i ett annat kar). Men det ser inte ut som det, inga utstående fjäll, äter som de ska.. Det brukar väl det komma av dålig vattenkvalité, jag byter 40-50% 1 gång i veckan men det kanske är något jag missat? Vad är det i kvalitén som gör det dåligt?

      Kommentar

      Arbetssätt...