Palettciklid med popeye... funkar salt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Palettciklid med popeye... funkar salt?

    Hej

    Jag har en VF Pelvicachromis pulcher "Red belly" (Palettciklid)

    Den har fått popeye, kan jag behandla den med salt i ett karantärkar?

    I såna fall kan karet vara helt utan inredning?

    Akut så svar direkt uppskattas då den måste flyttas omgående.

    NIkce
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic
  • jocke_999
    • February 2009
    • 101

    #2
    Vad skoj att se nån från Linghem här! Jag är uppvuxen i Linghem!

    Vad det gäller Salt så är det väl framförallt i förebyggande syfte för att inte fler fiskar ska bli smittade och för att undvika att tillståndet förvärras.

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Ursprungligen postat av ApeviaX
      Hej

      Jag har en VF Pelvicachromis pulcher "Red belly" (Palettciklid)

      Den har fått popeye, kan jag behandla den med salt i ett karantärkar?

      I såna fall kan karet vara helt utan inredning?

      Akut så svar direkt uppskattas då den måste flyttas omgående.

      NIkce
      Ja antingen så behandlar du den med salt i ett karantänskar eller så kör du en saltkut i karet som den går nu. (Vissa fiskar är rätt känsliga för mkt f
      salt tex. corydoras). Fördelen med att salta i det stora karet är att du förhoppnigsvis får bukt med parasiten som orsakat detta istället för att du bara behandlar en fisk och att skiten ändå finns kvar i karet och kan fortsätta att infektera fiskar. Har dock inte koll på hur mkt salt du skall köra till diskus kör man ofta 1dl salt/100L. Kan inte tänka mig att fiskarna skulle må dåligt av lite högre salthalt ändå, däremot räcker den mängden ofast för att få bukt med "sjukdomen".
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        #4
        Ursprungligen postat av Rooster
        Ja antingen så behandlar du den med salt i ett karantänskar eller så kör du en saltkut i karet som den går nu. (Vissa fiskar är rätt känsliga för mkt f
        salt tex. corydoras). Fördelen med att salta i det stora karet är att du förhoppnigsvis får bukt med parasiten som orsakat detta istället för att du bara behandlar en fisk och att skiten ändå finns kvar i karet och kan fortsätta att infektera fiskar. Har dock inte koll på hur mkt salt du skall köra till diskus kör man ofta 1dl salt/100L. Kan inte tänka mig att fiskarna skulle må dåligt av lite högre salthalt ändå, däremot räcker den mängden ofast för att få bukt med "sjukdomen".

        Tackar för hjälpen, men stackaren dog igår. dock bra att veta i förebyggande syfte framöver....Men har corys så salt i det karet känns dumt... men ska avvakta o se vad som händer...

        Jasså Jocke_999 har du vuxit upp i Linghem? Jag har bara bott här sedan 1 juni 09, men min sambo är uppvuxen här. Var bor du nu?
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        Arbetssätt...