en deprimerad diskus??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • irinka
    • February 2009
    • 24

    en deprimerad diskus??

    Hej!
    har varit bortrest ett par veckor, och nu kommer inte mina diskusar fram o äter som de brukar annars. En av dem har varit "svart" med dimmaga ögon i 2 dagar, men färgerna tillbaka nu. Det konstiga är att han står och andas strax under vattenytan (jag ökade temp från 28 (deras vanliga) till 30 förra veckan. Kan det vara ett tecken på syrebrist? sen har jag några botier som går och pillar på hans fenor hela tiden men han verkar inte bry sig, kan det var ngn åkomma jag inte ser?? de äter fortfarande inte!! snälla, hjälp!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hur länge har du haft dem?
    Hur stora är de?
    Skiter de som de ska?
    Vad har du mer för invånare i karet?
    Vattenbyten och hur ofta?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Rickard p
      • November 2009
      • 115

      #3
      Om du varit borta några veckor har någon annnan byte vatten då ?.
      Kan det vara netrit problem .
      Har du haft foder automat övermatning ?.

      Kommentar

      • irinka
        • February 2009
        • 24

        #4
        De är 10-12cm stora, 5st, och en gurami, några tetror, 2 botier o en siamese. Jag brukar byta vatten 1g/vecka, då byter jag ungefär 50%, har läst nånstans att man inte ska rota i akvariet för ofta, att bara det kan störa diskusarna, kan det stämma?? jag har haft akvariet i 10 år men diskusar bara sen i april förra året, har försökt efterlikna nån slags biotop, med rötter, svärdplanter och anubis. Det dumma är att nu när jag inte står precis framför karet, rör de sig fritt. Kommer ngn i närheten, sticker de, flyger på varann, gör sig illa på rötterna och blir mkt mörkare. Så har de inte varit förr!! Tacksam för råd!:-)

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          OK, då kan du nog lugna ner dig lite i din oro.
          Att de beter sig på det viset är att de är vana att inget rör sig utanför karet nu när du varit borta ett par veckor, men de kommer snart att vänja sig igen.
          Att sedan en fisk är svagare och mörk samt står vid ytan och hypervetilerar är däremot inget gott tecken, har du kollat nitriten i karet?
          Gör ett delvattenbyte på 30% och salta på med 0,5 dl salt/100 liter akvarium och se om det hjälper.
          Hur ser skiten ut på den fisken?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • irinka
            • February 2009
            • 24

            #6
            Tack! får man ta vanligt salt då? typ som man köper i matbutiker? jag vet faktiskt inte hur skiten ser ut. Igår såg jag ngt vitt men det var nog fodret han gluffsat i sig o sen spottat ut?! ska vara observant. Sen en annan fråga: de hål (som man menar med hål i huvudet) hur ser dessa ut? alla mina har små ganska symmetriska hål som näsan typ, nu börjar jag tvivla på allt!:-((

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              De hålen som du beskriver är helt normalt, så det är inget att oroa sig för.
              Däremot det vita var just det jag fiskade efter, det kan vara flagellater diskusen drabbats av och kan vara svårt att bota om man har otur.
              Du kan isf köpa medicin här: http://www.bldiscus.com/sotvatten/me...cteria-killer/ eller här: http://www.diskus-varberg.com/forum/...p?TOPIC_ID=334 men du får regga dig först.
              Du kan använda vilket salt som helst du har hemma i köksskåpet.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • irinka
                • February 2009
                • 24

                #8
                Tack för länkarna! jag ska hålla koll på han i några dagar först, byta vatten, lägga i salt o fishtamin. Har kollat på beskrivningen hos bldiskus, då ska det va som "tomma tarmar" och det har jag inte sett, bara ngn klump som han flåsade åt. Jag hoppas ju att de klarar sid:-) Däremot, tänkte jag att jag kanske har för svagt ytterfilter, så att inte vattnet syresätts som det ska?

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Det ser man ganska snart efter ett vattenbyte, förändras beteendet till det bättre efteråt kan man börja fundera i de banorna då det nya vattnet ofta är mer syrerikt än det vatten som redan finns i karet.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • irinka
                    • February 2009
                    • 24

                    #10
                    Du menar alltså att då är det filtret som inte klarar av? för att efter ett vattenbyte kommer det alltid en massa små bubblor (jag har inget sån't CO2 system).

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Nej, men däremot är det högre syrehalt i vattnet efter ett vattenbyte och det är syrebubblor du då ser, och det har inget med ditt filter att göra.
                      Vad har du för filter och hur stort är karet?
                      Har man fisk som står vid ytan och flämtar, kan det ofta vara syrebrist. Men man får vara lite observant då det även kan vara något annat i karet som är fel.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • irinka
                        • February 2009
                        • 24

                        #12
                        Jag har ett på 250 liter och filtret som då ingick i akvariepaketet, tetratec ex 700 (passar upp till 250 l). Så jag tänkte väl redan då att det måste bytas ut men nu har det hållit på ett tag. De sa ju då till mig att discus absolut inte vill ha forsande vatten så man trodde väl på deras kompetens när de plockar ihop dessa akvariepaket.. Men mina fiskar skulle nog uppskatta lite mer ström:-) vad tror du??

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Jag har faktiskt aldrig testat ett sådant filter så det kan jag inte uttala mig om, men om den har ett flöde på 700 liter/timma ska det räcka även om det flödet är beräknat när filtret är tomt på filtermedia.
                          Det är inte så att det börjar bli fullt av bös och kanske dags att rengöra?
                          Visst vill diskus ha det lite lugnare, men i ett akvarium med diskus kan du ändå ha ganska bra flöde på vattnet trots att det inte är hela havet stormar, med hjälv av riktat utblås osv.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • irinka
                            • February 2009
                            • 24

                            #14
                            Har gjort rent filtret strax innan jag åkte men får kolla igen im. Fast funderar ändå på att skaffa ett större även fast av samma märke. Kom just på en annan sak, innan jag for hade jag lyse i karet mellan 8 o 21.30, så ändrade jag till 10 till 20.00 under de veckorna jag var borta o nu har det bara fortsatt så. Kan det ha ngn betydelse??:-)

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Visst, men fiskarna bryr sig inte. Däremot är risken för alger större med den belysningstiden du hade innan då den är ganska lång, nu är den mer lagom.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...