Sjuk Pterophyllum dumerilii & Pelvicachromis pulcher?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Sjuk Pterophyllum dumerilii & Pelvicachromis pulcher?

    Hej

    Jag har en VF P. dumerilii (De var 2 från början). Den som är kvar är den som var stört av de 2 och den har fin fysik (bortsett från att jag anser att den är mager).


    Inga synliga skador eller missfärgningar. Men fenorna är inte fullt utspärrade och simmar inte så mycket som de vanliga scalarerna... När det är matdags så simmar han till andra hörnet och bara står stilla där... Så har han betett sig mer eller mindre hela tiden. (Ca: 3-4 månader) Men som sagt ser inte ut att vara skadad, har inte sett något direkt konstigt i avföringen...


    Jag har även en VF Pelvicachromis pulcher "Red belly".
    Honan stendog efter någon vecka, såg redan någon dag efter inköp att hon blev mager och bara tynade bort... (detsamma hände med honorna i butiken såg jag när jag checkade detta, de har dock fortfarande kvar 1 hane som ser ut att må ok i alla fall).

    Min hane som lever fick häromdagen en skada på vänstra sidan av huvudet där det ser ut som en näsborre typ... men det är påväg ner. Han är dock lite mer mager än han var vid inköp (strax före jul 2009) och färgar inte ut till 100% längre...

    Han äter ibland men ungefär som den ovan nämnda scalaren.

    Han är mer skygg, men bortsett från att han är lite mager så har han fin fysik....



    Angående scalaren så finns det ju kompisar om än inte vildfångade och inga fler dumerilii utan P. scalare.... Men vet ej om den känner sig utanför p.g.a det?

    Finns fler dumerilii i butik, dock ej VF...


    Angående paletten så finns 2 unga honor (ej VF) vanliga Pelvicachromis pulcher samt en ung hane... Vet ej om de är könsmogna eller ej...



    Idéer på om något är fel och i såna fall vad? Åtgärder?


    (Pank tills jag får jobb, så trots att jag har 2 stående tomma 54 L kar så kan jag ej starta något av de som karantän... detta p.g.a ingen bänk att ha de på... ej råd med detta p.g.a pank. Så det bästa är om de kan gå kvar i karet och få leva normalt...)


    P. dumerilii
    P. puclher "Red belly"

    Tack på förhand Niklas
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Är eg. inte rätt person att råda dig så jag hoppas nån annan här kan ge ett bra svar, men jag kommer iaf att tänka på "torpedsjukan" eller "hål i huvudet sjukan" om det nu kan va till nån hjälp (dessa finns att läsa om här på zoopet har jag för mig).
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Hur ser avföringen ut?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        #4
        Har funderat på hål i huvudet sjukan... men inte helt säker... Scalaren simmar ganska graciöst om än segare än de andra, men som sagt fin fysik av vad jag kan döma utifrån. Paletten färgar ut ganska bra just nu, spänner upp fenorna lite ibland... men han är skygg, gömmer sig så fort jag försöker ta kort...

        Nicke
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          #5
          Kan man ha en paletthane i ett tomt karantärkar med endast filtrering och värmare?

          Kan jag ha i salt i vattnet, gör det något nytta mot popeye?

          Lite akut behöver snabba svar nu
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            #6
            En sorglig dag idag

            Min VF Pelvicachromis pulcher "Red belly" (palettciklid) hane har kilat vidare...

            Skulle checka till honom i det snabbt ihopslängda "karantärkaret" på 54 L.. han fick lite salt i vattnet i hopp om att detta skulle hjälpa mot popeye sjukan... Men han var redan för dålig och hade blivit dubbelt så dålig inatt, men simmade och spände ut fenorna samt färgade ut mer så jag ville ge honom en chans....

            Så efter en total upprivning i karet för att få tag på honom så blev tyvärr slutresultatet 0!

            Men jag ska se till de befintliga fiskarna så inget händer de, sedan iordningställa mitt karantärkar på riktigt och köpa in en ny VF Pelvicachromis pulcher "Red belly"... bara inte den sista hanen är slutt...


            I alla fall, så är han nu tyvärr död så ev. tips om de frågor jag har haft är kanske bra att få svar på så att man kan förhindra detta om det sker igen...

            Nicke
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Då kanske du kunde ha svarat på de motfrågor du fick med....?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • litettrassel
                • February 2010
                • 11

                #8
                har bara en tanke... men vore det inte lite dumt att köpa den sista hanen ifrån samma leverans där de flesta fiskar dött inom tre månader... borde du inte kunna hitta en annan red belly från en annan leverantör?

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  #9
                  Jo jag har tittat på den hanen, och han har på tok för insjunken mage, men han är ensam och ser stressad ut så det är nog inte så konstigt om han trillar av pinn snart...

                  Ansjo, vilka motfrågor har jag missat?

                  Lite snurrig nu haha
                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Hur ser avföringen ut?
                    Den tänkte jag mest på...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      #11
                      Jaha, hade för mig att jag hade svarat på det... Men i alla fall så syntes inget spec av det. Inget direkt onormalt.

                      Nicke
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      Arbetssätt...