2 Kardinaltetror saknar ögon../hål i huuvudet..!! Vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • candra
    • January 2010
    • 455

    2 Kardinaltetror saknar ögon../hål i huuvudet..!! Vad göra?

    Hej!

    2 av mina kardinaltetror saknar ett av sina ögon såg jag nu, är som ett hål när ögat suttit. Är det bara att göra sig av med dom, eller ska jag medicinera, tittade på JBL sida men såg ingen bild av detta. Vill inte att mina andra fiskar ska bli sjuka.
    Vad gör jag? Dom har inte avmagrat.

    Kan det vara: Neon/kardinalsjukan? Är detta smittsamt till andra fiskar?

    Hål i huvudet-sjukan (Hexamitiasis)
    Symptom: Drabbar i huvudsak diskus, men även andra ciklider. Det mest kända symptomet är att sensorporernas öppningar på huvudet förstoras och fylls med en vitaktig, varliknande substans. Behöver dock inte nödvändigtvis vara på huvudet. Andra kännetecken är avmagring och vit trådaktig avföring. Orsakas sannolikt av en flagellat som hör till släktet Hexamita.
    Åtgärd: Medicinering som för bukvattensot.Neonsjuka (Pleistophora-sjukan)
    Symptom: Drabbar speciellt neon- och kardinaltetror och är mycket farlig och smittsam. På angripna fiskar bleknar färgerna bort.
    Åtgärd: Svår att bota, medicinering med Nifurpirinol (se bakteriell fenröta) har ibland gett positivt resultat.
    // Candra


    240l sällskap 20l Nano


  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Nope, inget av detta utan de kan tex ha fått stryk av någon annan fisk.
    Så länge de inte ser ut att må dåligt samt om de fortfarande äter behöver du absolut inte göra någonting, de klarar sig fint med bara ett öga.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #3
      Vissa arter är sk. ögonbitare och ger sig som sagt på just ögonen, du kan ju rabbla upp vilka fiskar du har!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • candra
        • January 2010
        • 455

        #4
        He!
        Tittade lite noggrannare nu på alla, och tycker flertal har början till hål uppe på huvudet...visst dom äter och så, men vill inte att andra fiskar ska ryka med.
        Det är som om flertalet är röda och urgröpta. Svårt att se på kardinaltetror, dom är ju inte dom största fiskarna. Och hur vet/ser man att en fisk/liten kardinaltetra inte mår bra förräns den blir ligger på botten?

        240 l akv

        Jag har:
        flertal kardinal
        5 praktbotia
        1 mal gibb
        khuli ål 2 st
        2 discus
        och 5 black molly

        Salig blandning..

        Byter vatten en gång per vecka 20%..har i havssalt/ekstozon..och växtgödning 1 gång per vecka och carbo varje dag.
        Senast redigerad av candra; 31 January 2010, 16:17.
        // Candra


        240l sällskap 20l Nano


        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #5
          praktbotior kan vara luriga och inte omöjligt att det är dem som rycker ögonen ur neonerna!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • candra
            • January 2010
            • 455

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            praktbotior kan vara luriga och inte omöjligt att det är dem som rycker ögonen ur neonerna!
            Jo det kan jag ju tänka mig faktiskt om dom.
            Men att dom flesta kardinalerna är urgröpta i huvudet är lite skumt, jag tror en efter en kommer att dö i sånna fall. Har du nåt råd, eller är det bara att låta dom vara? Bara det inte är nåt som smittar dom andra fiskarna.
            // Candra


            240l sällskap 20l Nano


            Kommentar

            Arbetssätt...