Nyinköpta diskus - parasiter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Twitch
    • February 2007
    • 32

    Nyinköpta diskus - parasiter?

    Hej!

    Är sedan i fredags ägare av 8st diskus (8-10cm), 4st Rödturkos och 4st Blåturkos. Allt har gått bra så här långt och de blir modigare och modigare och några smakade på lite mat idag.

    Men en av de 8 verkar ha någon form av fenröta, den är väldigt ljus och har starka bars men verkar inte ha varit det särskilt länge då den har fet panna och små ögon i förhållande till kropp. Den använder också endast den ena bröstfenan men ibland använder den båda. Dessutom är den lite dimmig i ena ögat men jag tycker det har avtagit lite. Fenröta smittar...

    Men det är egentligen de andra fiskarna som oroar mig mer, de är fina i färgen och har svaga till inga stressbars men de verkar ha symptom som liknar parasiter. De kliar sig, de "gäspar" och de viftar ibland med fenorna som att de vill bli av med något. En av den allra finaste/piggaste använder bara en gäle. Det är mao ett ganska solklart fall av parasiter.

    Nu har jag ju bara haft dom i två dygn, och de blir piggare och piggare så frågan är hur jag ska gå till väga för bli av med detta - det kanske går över om ett par dagar?

    En regel är ju att låta dem vara ifred så mycket som möjligt i början och jag vill pga detta helst inte pilla så mycket men jag vet inte vad som är rätt och fel just nu

    Så alternativ;

    1. Jag gör ingenting, väntar till mitten på nästa vecka med vattenbyte och matar sparsamt.

    2. Jag saltar endast idag utan vattenbyte för att minska stress

    3. Jag gör idag ett försiktigt vattenbyte och saltar (1dl/100l)

    4. Andra förslag?

    /Alex

    *edit*
    Vattenvärden
    Temp: 29 grader
    Nitrit 0
    Nitrat 25-50
    Ph 6.5-7
    GH 8
    KH 3

    Kan tillägga att övriga invånare är 2 grenmalar, 20-talet rödunnar samt 1 fjärilsciklid (blir fler sen). Ganska tätt planterat med växter och tillsätter PMDD samt easycarbo.
    Senast redigerad av Twitch; 24 January 2010, 13:38.
    Du tänker nu på att du andas
  • Twitch
    • February 2007
    • 32

    #2
    Det blev alternativ 3. Skulle någon hamna i samma dilemma så byt då 50% vatten och salta. Sju äter nu direkt från min hand

    Den 8:e som jag misstänkte hade fenröta har förmodligen inte det. Men den vill vara för sig själv i ett hörn men hänger ibland på resten, den åt lite granulat idag med god aptit så jag hoppas den bättrar på sig med tiden.
    Du tänker nu på att du andas

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Vad bra att det verkade lösa sig då. Ja jag hade nog rekommenderat precis det som du gjorde för diskusarnas skull. Hoppas det går bra i fortsättningen. Eg. lite off topic kanske, vet ju inte om du har haft diskus tidigare eller så men den bästa lösningen på flera av problemen med diskus är att försöka förebygga dem genom ordentlig och regelbunden skötsel.
      Lycka till!
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      Arbetssätt...