Bukvattensot

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Bukvattensot

    Jag har en fråga om detta med bukvattensot. Det är så att jag har en silverhaj som fått en böld eller svullnat upp över en del av buken och nu har det även blivit lite rött där på magen. Måste detta vara bukvattensot eller kan det vara något annat?

    Om det nu är bukvattensot, går det att medicinera eller är det förbi med min silverskimrande vän? Har sett att det står om vissa preparat på olika hemsidor men att medlen skall vara svåra att få tag i, att man i vissa fall kan få utskrivet av veterinär men att det är svårt.

    Tips och hjälp mottages tacksamt!
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det behöver inte vara bukvattusot, utan även en yttre infektion kan se ut så där. Yttre infektioner är mycket lättare att medicinera än inre. Bukvattusot är svårt att bota, och ofta är det tyvärr bättre att ta kål på firren om det har gått så långt att den börjat svullna upp.
    Men en böld som du beskriver låter inte riktigt som det, framförallt inte om fisken fortfarande äter och bajsar som den ska. Jag hade nog isolerat firren och kört en behandling med något antibakteriellt medel.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Fridas
      • September 2007
      • 629

      #3
      Har haft silverhajen i karantänkar nu i en vecka och behandlat med Octozin då jag var rädd att det var bukvattensot. Knölen på magen är kvar om än något mindre men han äter fortfarande som han ska. Skulle han ha hängt med så här länge om det varit bukvattensot? Hans uppsvälda mage har varit så i minst 7-9 dagar i alla fall. Många säger ju att de dör innan de ens kommer till det stadiet då det är bukvattensot.

      Funderar nu på att prova någon antibakteriell medicin som du också skriver Jens, men vilken är bäst att prova med? Är så otroligt dålig på medicinfronten. Kan Bactopur direkt vara något?

      Tacksam för hjälpen!
      ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Furanol, Bactopur direkt, Aquafuran m.m. är starkt antibakteriella mediciner, och kan mycket väl fungera om det nu är en yttre infektion.
        Senast redigerad av Jens A.; 26 January 2010, 12:09.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Fridas
          • September 2007
          • 629

          #5
          Har beställt hem Bactopur direkt nu som kommer imorgon så får hoppas att det hjälper.

          Tack för hjälpen!
          ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

          Kommentar

          Arbetssätt...