Ballongfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jenny_E
    • July 2004
    • 661

    Ballongfisk?

    Vad är nu detta? En av neontetrorna har blivit uppblåst som en ballong.
    Han äter och är hyfsat pigg men kanske lite lugnare än vanligt. Verkar bara bli större och större, nästan så man blir orolig att den kommer spricka :o

  • Jenny_E
    • July 2004
    • 661

    #2
    Kan tillägga att akvariet är 75 liter, och där bor 6 neontetror och 2 endlersguppy för tillfället. Drog upp det mesta av inredningen för en dryg månad sen för att starta ett annat akvarium.
    Vattenbyte 1 ggr/vecka 30%, matning varannan dag (flingfoder eller artemia). Den här fisken har varit så i typ en vecka. Runt jul dog 2 (?) fiskar, misstänker att det hade att göra med att jag var bortrest en vecka så de inte fick mat. Alltså ingen uppblåsthet där.

    Kommentar

    • guppyfishes
      • January 2010
      • 25

      #3
      Ursprungligen postat av Jenny_E
      Kan tillägga att akvariet är 75 liter, och där bor 6 neontetror och 2 endlersguppy för tillfället. Drog upp det mesta av inredningen för en dryg månad sen för att starta ett annat akvarium.
      Vattenbyte 1 ggr/vecka 30%, matning varannan dag (flingfoder eller artemia). Den här fisken har varit så i typ en vecka. Runt jul dog 2 (?) fiskar, misstänker att det hade att göra med att jag var bortrest en vecka så de inte fick mat. Alltså ingen uppblåsthet där.
      kan den va gravid eller ??
      67 liter

      15-20 liter guppy yngel

      Kommentar

      • janson
        • July 2009
        • 300

        #4
        Kan vara bukvattensot, står fjällen utåt när du tittar på han uppifrån?
        Där finns lite bilder på hur dropsy kan se ut http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/p...=2&GalleryId=2

        Är det bukvattensot är det lika bra att plocka bort honom, han lär inte kunna bli frisk(inte ens med medicin).
        Ha stenkoll på din övriga besättning och får mer symtom (tidigt skede) kanske man ska överväga med karantän eller medicinera hela karet.

        Är inte säker på att det är bukvattensot men vet inte så mycket annat som det kan vara.

        MVH janson

        Kommentar

        • Jenny_E
          • July 2004
          • 661

          #5
          Nej fjällen står inte ut, då hade jag också tänkt på bukvattusot. Övriga mår fint, och han verkar inte bli sämre heller. Går i valet och kvalet om jag ska ta bort den eller inte men har ingen lust med det om den mår bra.

          guppyfishes: Det tvivlar jag starkt på, de lägger ju rom. Det är väl mest levandefödare som blir stora.

          edit: dropsy är bukvattensot alltså? Den ser ju precis ut som neonetran på den länkade bilden, men inga utstående fjäll.
          Senast redigerad av Jenny_E; 26 January 2010, 19:26.

          Kommentar

          • candra
            • January 2010
            • 455

            #6
            Och vad beror det på..?? att dom blir så uppblåsta, och får dropsy?
            // Candra


            240l sällskap 20l Nano


            Kommentar

            • Jenny_E
              • July 2004
              • 661

              #7
              Om dropsy är bukvattensot så har jag för mig att det är dålig vattenkvalité?

              Kommentar

              Arbetssätt...