Massdöd? :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Huummer
    • February 2009
    • 11

    Massdöd? :(

    tjolahopp!

    Har lite problem i akvariet. Vi köpte lite nya fiskar förra veckan, och sedan dess har 5 av de nya fiskarna dött. Vi var och kollade vårat akvarievatten och det var inget fel med det, de sa att det såg bra ut. Men fiskarna fortsätter att dö. Och alla dör under natten Jag ser inte heller något tecken på sjukdomar alls. Alla är jättepigga och äter och är som dom ska vara.

    Någon som har någon aning vad det kan vara? Uppskattar alla slags svar!
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Syrebrist? Om de inte har någon tydlig sjukdom så kan det vara syrebrist (under natte tid brukar syrenivån sänkas en aning). Hur är yt cirkulationen i ditt akvarium? Temp? Nystartat? Hur var fiskens kondition vid inköp? Vad är det för fisk?
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • wowilolmoma
      • January 2010
      • 317

      #3
      asså jag bara undrarar....det har inte med saken att göra men hur startar man ett forum?? //tacksam för svar
      60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
      190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
      Å en kissemiss

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        Ursprungligen postat av wowilolmoma
        asså jag bara undrarar....det har inte med saken att göra men hur startar man ett forum?? //tacksam för svar
        Testa posta din fråga i en mer passande kategori så kanske du får ett svar.
        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • GöranE
          • November 2008
          • 735

          #5
          Vad har du för fiskar i akvariet?
          Jordätare................ inget kommer i närheten!!

          Quidquid latine dictum sit, altum videtur

          Kommentar

          • wowilolmoma
            • January 2010
            • 317

            #6
            Ursprungligen postat av C.Ciklid
            Testa posta din fråga i en mer passande kategori så kanske du får ett svar.
            //Camilla
            tack tack
            60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
            190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
            Å en kissemiss

            Kommentar

            • Huummer
              • February 2009
              • 11

              #7
              Ursprungligen postat av C.Ciklid
              Syrebrist? Om de inte har någon tydlig sjukdom så kan det vara syrebrist (under natte tid brukar syrenivån sänkas en aning). Hur är yt cirkulationen i ditt akvarium? Temp? Nystartat? Hur var fiskens kondition vid inköp? Vad är det för fisk?
              //Camilla

              Det är bra ytcirkulation. 25 grader ungefär. Haft akvariet i lite mer än ett år. Fiskarna mådde bra när vi köpte dom. Dom ser inte sjuka ut innan dom dör heller. Dom som dött har vart 1 molly, 1 svärdbärare, 1 dvärggurami och 2 guppys.

              Fiskar jag har i akvariet är: Platys, rödmunstetror, sorgmanteltetror, mollys, guppys, dvärgguramis, pansarmalar, svärdbärare och ancistrus.

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #8
                Med tanke på att det är flertalet, dessutom olika arter så tror jag mer på förgiftning alt. syrebrist. Hur stort är akvariet och när gjorde du senast ett vattenbyte?
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                • Huummer
                  • February 2009
                  • 11

                  #9
                  Ursprungligen postat av C.Ciklid
                  Med tanke på att det är flertalet, dessutom olika arter så tror jag mer på förgiftning alt. syrebrist. Hur stort är akvariet och när gjorde du senast ett vattenbyte?
                  180 liter. Senaste vattenbyte var för två veckor sedan.

                  Kommentar

                  • C.Ciklid
                    • February 2005
                    • 12055

                    #10
                    Testa gör ett 50% vattenbyte och ev. öka vattencirkulationen. Låter lite överbefolkat i akvariet.
                    //Camilla
                    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                    Kommentar

                    • Hörnsten
                      • January 2010
                      • 123

                      #11
                      Om det är syrebrist så borde man se att fiskarna beter sig konstigt och kippar efter andan uppe vid ytan på morgonen strax innan belysningen tänds.

                      Min gissning är att många fiskar sattes in samtidigt och mikroorganismerna som bryter ner det fiskarna lämnar efter sig inte har förökat sig tillräckligt snabbt, vilket t.ex. kan ha medfört förhöjd ammoniumnivå. Jag skulle kört tätare delvattenbyten en tid framöver.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...