Mal biten!? "Bild finns"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • candra
    • January 2010
    • 455

    Mal biten!? "Bild finns"

    Hej!

    Såg nu ikväll att malens ryggfena inte såg så fin ut. Jag har sett att dvärgklogrodorna har varit på en del fiskar när det har varit matdax. Så jag tog bort dom (3 st) så fort jag såg detta. (Dom finns nu i ett annat akv)

    Frågan är om det är svamp han fått efter ett bett se bilderna, och är det JBL Fungol som gäller? Bättre bilder? säg till Eller kan det ha med stress att göra, eller värmeändring? Eller ha i Salt, vad för salt, salt i från zoo som man har i vid vattenbytet?

    Det vita sitter halvlöst:


    Fenan:
    // Candra


    240l sällskap 20l Nano


  • candra
    • January 2010
    • 455

    #2
    Det löste sig, bytte vatten och saltade...det vita var borta dagen efter..
    // Candra


    240l sällskap 20l Nano


    Kommentar

    • candra
      • January 2010
      • 455

      #3
      Nu har det kommit tillbaka....

      Malen har fått sig en "grop" i fenan...på den gamla bilden ser ni 2 stycken "gropar" Nu har han fått rn mellan "andra raden" om man säger så. Heter det fenben eller? =)

      Vad beror det på? Kan det vara att han växer?? Senast jag såg detta var ju ett år sen..

      Lägger in den gamla bilden igen...
      // Candra


      240l sällskap 20l Nano


      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Fenstrålar är det du menar kanske?
        Jag tror inte det ska vara något problem, fenorna kan gå sönder när de tränger in sig i ett prång under en rot eller liknande och kommer att växa ihop ganska snart igen.
        Är det vita på malen fortfarande borta, annars vore det fint med en bättre bild på h*n.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • candra
          • January 2010
          • 455

          #5
          Tack Anders!

          Ja just det ja, fenstrålar...Bra, då kan jag vara lugnt. Ja, det vita är borta, det var väl också nån skada då, men det läkte och blev fint...och kanske inte bara efter en dag som jag skrev tidigare, men kom ihåg att det gick ganska fort faktiskt. Man ska aldrig underskatta sina vattenbyten =)
          // Candra


          240l sällskap 20l Nano


          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Gott!
            Skriv en blänkare hur det går, det är alltid trevligt att höra.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • pernilla78
              • November 2010
              • 303

              #7
              Ursprungligen postat av candra
              Det löste sig, bytte vatten och saltade...det vita var borta dagen efter..
              du skriver saltade...hur mycket saltade du och vad för salt pratar du om..
              corydoras ancistrus äppelsnäckor
              segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
              310 L SA
              10 L nano räkkar med white pearl

              Kommentar

              • candra
                • January 2010
                • 455

                #8
                Hej! Jag hade i Ektozon-salt..jag kommer inte ihåg hur mycket, men det står på förpackningen! Försökte hitta på nätet, men hittade inget på svenska.
                Det var ju faktiskt precis ett år sen jag skrev det inlägget, jag tog det gamla inlägget nu när han fick tillbaka gropen mellan fenstrålen, men det var ingen fara, det växer ut igen.

                Men jag har alltid haft Ektozon i mitt vatten, men endast som *förebyggande för sjukdommar*...vet inte om det stämmer..men det står olika alternativ i bruksen. 1. Medicinering 2. För medicinbad 3. Förebyggande av sjukdomar..mfl...nåt sånt står det.

                Det är en liten fråga jag är lite kluven i...salt eller inte?? Ektozon eller havssalt.......men nu vid delvattenbytet i lördags så hade jag inget salt i....rätt eller fel...vem vet... =)
                // Candra


                240l sällskap 20l Nano


                Kommentar

                Arbetssätt...