Förebyggande medicinering?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • asseliss
    • December 2009
    • 36

    Förebyggande medicinering?

    Vår kampfisk insjuknade nyligen. Han är nu medicinerad och verkar pigg värre i sin 25 liters sjukstuga. Hur ska jag tänka nu? Inga andra fiskar i det ordinarie akvariet visar symtom. Måste jag ändå utgå ifrån att nån elak bakterie driver runt där och medicinera även där innan jag släpper tillbaka kampfisken? Vill helst undvika det med tanke på resistens och så.
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Generellt skall man väl bara medicinera om någon är sjuk. Jag skulle ta tillbaks den. Vad var det för sjukdom, bakterie skrev du.

    Kommentar

    • asseliss
      • December 2009
      • 36

      #3
      Symtomen var att fenorna angreps "åts upp" gradvis samtidigt som ett vidd ludd, ungefär som en liten bomullstuss fastnat i och kring en fena. Symtomen stämde bäst med att det skulle vara bakterier och inte svamp inblandad så jag gick på det. Vilken bakterie vet jag inte.

      Kommentar

      • Grottbert
        • November 2009
        • 340

        #4
        Generellt så ska man vara försiktig med medicinering. Speciellt bakteriedödande sådana. Om ingen av de andra fiskarna visar symptom på sjukdomen så skulle jag inte behandla akvariet. Dels för att fiskarna som är kvar har bra immunförsvar och blir inte sjuka och dels för att det pajar filtret som garanterat kommer göra fiskar sjuka.

        Kommentar

        • asseliss
          • December 2009
          • 36

          #5
          På vilket sätt pajas filtret. Är det att goda bakterier slås ut?

          Kommentar

          • janson
            • July 2009
            • 300

            #6
            Ursprungligen postat av asseliss
            På vilket sätt pajas filtret. Är det att goda bakterier slås ut?
            ja precis. Alla starka medicinerer slår ut de snälla också och då blir ju risken större att friska fiskar också får det.
            Så om bara någon har symtom är det bäst att flytta han till karantän.

            Kommentar

            Arbetssätt...