oförklarlig fiskdöd i 54L akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    oförklarlig fiskdöd i 54L akvarium

    Jag har problem med att fiskar ramlar av pinn i sonens 54l akvarium och jag kan för mitt liv inte komma på varför.

    I dagsläget har vi 5st vuxna guppys, 2 hanar och 3 honor samt en molly och en ancistrus.

    Förutom det så finns där även 10+ yngel i storleken 4-5mm, och nej jag vet inte om det är guppy eller molly yngel men tippar på guppy då mollysarna enbart är/var 4-5cm långa.

    Nu under natten har en guppy och en molly dött, de är inte medräknade i ovan fiskar. Mollyn har jag förväntat mig länge skulle dö så det var ingen nyhet, men guppyn däremot agerade helt friskt igårkväll när jag släckte.

    Om vi först då tar Mollyns symptom, den vart slö, simmade ofta lodrätt med nosen rakt upp för att sen räta ut sig och simma som vanligt, den smalnade också av oerhört snabbt, den kan inte varit mer än 2mm sedd uppifrån över ryggen då alltså och ryggraden var krökt ungefär 30 grader vilket hände ganska snabbt.

    Problemet är att förutom dessa symptom så visade den inga symptom på nån specifik sjukdom eller parasit tyckte jag, ingen vitaprick, gälar och fenor såg bra ut och det märkligaste, den åt hur bra som helst och bajsade brunt och fint.

    Guppyn å andra sidan visade inget tecken på att vara sjuk igårkväll när det släcktes och imorse när jag vaknade låg den på botten död.

    Värdena i akvariet kollades igår.

    ph 6.5-7.0
    NO2: 0
    NO3 försummbart

    och som sagt så ser resterande fiskar ut att må prima och ynglar också av sig i rasande takt.

    Vad tror ni det kan vara?
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus
  • Svetsaren
    • July 2009
    • 193

    #2
    Precis samma sak hände mig för ett år sedan. Framför allt ungfödarna började dö ofta; Platys, Mollys och Guppys. (Men även barber och två praktbotior strök med; på mina 10 Ancistrus märktes ingenting) Hade ett tjugotal platyyngel i centimeterstorlek, som helt plötsligt fick krökt rygg och rallystuk (simmade bakåtlutade). Därefter dog de. Gjorde många vattenbyten, var noga med vattenberedningsmedel och satte i ett större ytterfilter, men det verkade inte göra någon skillnad. Tills sist upphörde fiskdöden efter någon månad, men jag blev aldrig klar över vad det var frågan om

    Kommentar

    • Marnat
      • November 2009
      • 2012

      #3
      Ursprungligen postat av Svetsaren
      Precis samma sak hände mig för ett år sedan. Framför allt ungfödarna började dö ofta; Platys, Mollys och Guppys. (Men även barber och två praktbotior strök med; på mina 10 Ancistrus märktes ingenting) Hade ett tjugotal platyyngel i centimeterstorlek, som helt plötsligt fick krökt rygg och rallystuk (simmade bakåtlutade). Därefter dog de. Gjorde många vattenbyten, var noga med vattenberedningsmedel och satte i ett större ytterfilter, men det verkade inte göra någon skillnad. Tills sist upphörde fiskdöden efter någon månad, men jag blev aldrig klar över vad det var frågan om

      ja det är skitmärkligt, och jag har kollat alla vattenvärden som ser bra ut, både hos lokala fiskaffären och med egna dropptest
      \\54L Apistos//
      \\234L SA//
      MVH Marcus

      Kommentar

      • Svetsaren
        • July 2009
        • 193

        #4
        Jag var rätt less på dödsfallen efter ett tag, så jag fiskade upp samtliga fiskar som såg sjuka ut (små platys med klibbiga fenor och sned rygg), och avlivade dem. Två kopparbarber hade månaden innan svullnat upp och fått fjällresning (alla symptom från bukvattensot), så det kan ju ha varit det, även om mina platys aldrig svällde upp på samma sätt.

        Kommentar

        • Marnat
          • November 2009
          • 2012

          #5
          Ursprungligen postat av Svetsaren
          Jag var rätt less på dödsfallen efter ett tag, så jag fiskade upp samtliga fiskar som såg sjuka ut (små platys med klibbiga fenor och sned rygg), och avlivade dem. Två kopparbarber hade månaden innan svullnat upp och fått fjällresning (alla symptom från bukvattensot), så det kan ju ha varit det, även om mina platys aldrig svällde upp på samma sätt.
          nu har jag åtminstone saltat. 0.45 dl till karet på 54L, får se om det blir någon förbättring, inga fler fiskar har dött åtminstone, även om silvermollyn ser en smula medtagen ut, får hoppas på förbättring nu
          \\54L Apistos//
          \\234L SA//
          MVH Marcus

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #6
            Vad skumt, vad är nitritvärden på?
            Har du en tillräckligt stor pump till det karet?

            Har du öppnat filtret och kollat i så det inte ligger ngn död fisk, eller att det inte ligger ngn död fisk i karet?
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              #7
              Ursprungligen postat av Nubi
              Vad skumt, vad är nitritvärden på?
              Har du en tillräckligt stor pump till det karet?

              Har du öppnat filtret och kollat i så det inte ligger ngn död fisk, eller att det inte ligger ngn död fisk i karet?
              jag har tillräckligt stor pump, nitriten är på 0.0 och inga döda fiskar, det som gör det så mystiskt
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #8
                Öppnat pumpen och kollat?
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • Marnat
                  • November 2009
                  • 2012

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nubi
                  Öppnat pumpen och kollat?
                  japp. två gånger.
                  \\54L Apistos//
                  \\234L SA//
                  MVH Marcus

                  Kommentar

                  • Elyria
                    • October 2009
                    • 12

                    #10
                    Jag har samma problem i mitt hundraliters. Sju Odessabarber och några leoparddanios trillade av pinn innan det slutade. Jag misstänkte till slut bukvattensot eftersom de sista barberna svullnade upp. Nu har det varit lugnt i karet i några veckor, men så plötsligt har mina danios och en platy börjat dö av igen. Ingen aning om vad som är fel! Vattenvärdena är utmärkta, inga konstigheter i karet och exakt samma symptom som TS fiskar, förutom att de två sista daniosarna har haft ett sår på sidan, strax bakom gälarna, under ryggfenan. Samtidigt har jag fått platyyngel som verkar må fint, och häromdagen upptäckte jag ett mini-ytte-pytte-yngel från en danio. Så samtidigt verkar de må rätt bra! Malarna mår finfint också. Börjar bli lite trött på detta nu... Idéer mottages tacksamt!

                    Kommentar

                    • C.Ciklid
                      • February 2005
                      • 12055

                      #11
                      Ungfödare brukar kunna tunnas ut, framförallt honor blir krokiga och smalna av. Testa tillsätta lite mineralsalt och vitaminer. Mina platys verkar må betydligt bättre av lite extra vitaminer.

                      Finns det ev. "icke" akvariska saker nedstoppat i akvariet? Hur ligger ammonium till?
                      //Camilla
                      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                      Kommentar

                      • Marnat
                        • November 2009
                        • 2012

                        #12
                        Ursprungligen postat av C.Ciklid
                        Ungfödare brukar kunna tunnas ut, framförallt honor blir krokiga och smalna av. Testa tillsätta lite mineralsalt och vitaminer. Mina platys verkar må betydligt bättre av lite extra vitaminer.

                        Finns det ev. "icke" akvariska saker nedstoppat i akvariet? Hur ligger ammonium till?
                        //Camilla

                        inga icke akvaristiska saker i karet endast växter, doppvärmare, filter och växter. Vältvättad engelsk sjösten, jag har saltat med mineralsalt, 0.4dl mineralsalt totalt. Vad för vitaminer menar du? jag ska till akvarielagret imorgon, kanske ska köpa då.

                        Dog en guppyhona idag igen, hon mådde bra för fem timmar sen och två timmar sen fick jag avliva henne då hon hade någon röd sörja som stack ut från kloaköppningen.
                        De andra ser ut att må superbra och ynglena växer som galningar.

                        Ammonium är för övrigt på 0 mer eller mindre.
                        \\54L Apistos//
                        \\234L SA//
                        MVH Marcus

                        Kommentar

                        • Marnat
                          • November 2009
                          • 2012

                          #13
                          lutar faktiskt åt att det är Callamanus Cotti som fiskarna fått.

                          välkommen in sterilisering av ett helt akvarie


                          tack för tipset johanski, även om det var allt annat än glädjande.


                          uppdatering kommer imorgon när jag haft tid att observera resterande fiskar.
                          \\54L Apistos//
                          \\234L SA//
                          MVH Marcus

                          Kommentar

                          • C.Ciklid
                            • February 2005
                            • 12055

                            #14
                            Aquatic Nature - Aqua Vita är de vitaminer jag använder mig av. Droppar på foder eller en skvätt i vattnet. Finns säkert billigare alternativ med.
                            //Camilla
                            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                            Kommentar

                            • markuseo
                              • July 2010
                              • 1

                              #15
                              Marnat jag vet vad felet är jag´har oxå haft det men sen tog jag och börja forska om sjukdommar bland fiskar och den där sjukdommen kallas
                              "norfgallt" det e en hjärn säll som kopplas bort om 2 olika fisk raser paras och då bara dör dom av det. MVH Markuseo

                              Kommentar

                              Arbetssätt...