Parasit eller bajs eller nåt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

    Parasit eller bajs eller nåt?

    I fredags hade jag köpt ett par nya fiskar som jag tänkte släppa ner i mitt 60-litersakvarium där det går endlers och påfågelgoby. Hade även planer på att plocka upp guppyna och flytta dem.

    Men innan jag hann börja inkoppningen upptäckte jag att en guppyhona simmade runt med två ca cm-långa "trådar" ur baken (alltså en av mina "gamla" fiskar). Jag hade för mig att det finns någon läbbig parasit som ser ut som två trådar så jag fiskade upp henne, och hade henne i en plastbytta en stund medan jag googlade och försökte komma på vad det var jag tänkte på. Camallanus eller lernea kanske? När jag sedan tittade till henne hängde de fortfarande kvar, men det låg fiskbajs på botten av byttan, så då tänkte jag att det kan ju inte vara någon mystisk form av bajs för då borde det också kommit ut... Försökte sedan håva upp och vända på henne för att se om det verkligen satt i baken, men då var var-det-nu var borta.

    De var vitaktiga/genomskinliga, jämna i form och färg, och hängde bara som två slappa trådar efter henne. Hittade inget på nätet som såg riktigt likadant ut. För säkerhets skull har hon gått i karantän nu, och de nya fiskarna fick flytta till ett annat akvarie i stället. Har inte sett något liknande på henne eller de andra från samma kar sedan dess. Törs man släppa tillbaka henne och så småningom nyinköpen, eller?
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    #2
    lernea sitter gärna vid ryggfenan, inte inuti fisken.
    / dtoppen /

    Kommentar

    • Salta Katten
      • March 2008
      • 740

      #3
      Jo, jag tyckte inte det var särskilt likt när jag såg bilder. Men jag hann inte riktigt se om det min hade satt inuti eller bara undertill...

      Camallanus ser kortare och liksom "stelare" ut på de flesta bilder, detta var slappt och orörligt.

      Kommentar

      Arbetssätt...