Grumligt öga på Aulonocara

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    Grumligt öga på Aulonocara

    Köpte för en vecka sen Aulonocara Cobwe och han fick direkt stryk av en annan fisk, det pågick några dagar, han blev jagad hela tiden och fick gömma sig i den mörkaste grotta han hitta.

    Efter ett tag blev hans högra öga grumligt och ser större ut ön det vänstra.

    Jag har gjort mig av med den andra fisken men jag undrar om det grumliga ögat kan bero på slagsmålen?
    Hans fenor är också väldigt fransiga.

    Dock kommer han fram varje gång jag har matat och är väldigt aktiv då han jagar flingorna.

    Bör jag medicinera nått för att underlätta hans läkning?

    Nedan finns mallen man ska följa.

    1/ Hur stort är akvariet?
    150L
    2/ Vilken filtrering använder du?
    Innerfilter
    3/ När startade du akvariet?
    Ett år sen
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    Mbunas och ett fåtal Aulonocara
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet?
    pH: 7.8 - KH 200 - Nitrit 0mg/L - Nitrat 20mg/L
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    10% varje vecka
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då?
    Förra veckan 10%
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    Några kalkstenar och om-moblerat
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    Senaste fiskarna jag hade i var Aul. Cobwen
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    Nej
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat?
    Var dag 2 ggn, ciklidflingor
    15/ Har du nyligen bytt foder?
    Nej
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    Länge sen sist men då var de bukvattenssot
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    Rätt många dog av bukvattenssot, det var Demasoni.
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    Aul. Cobwe-hannen har blivit väldigt skygg.
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    Grumligt öga, fransiga fenor
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    Nej
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    Ja.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Ofta självläker sådant där.
    Han har nog fått en smäll där under fighter och en liten skada som sedan blivit infekterad. Du kan hjälpa till genom att salta vattnet, 1 dl salt/100 lit vatten. Ger det inte med sig på ett par dagar, så isolera firren och kör en antibakteriell kur.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • zoomi
      • August 2004
      • 829

      #3
      Okey, ska se om han blir mindre skygg och bättre i ögat och fenorna nu när hans nemesis är ur bilden.
      Tack för svaret

      Kommentar

      Arbetssätt...