Total fiskdöd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mommo
    • January 2010
    • 11

    Total fiskdöd

    I mitt 220 l akvarium som varit igång i 14-15 år utan problem har plötsligt alla fiskar dött. I förrgår kväll noterade jag först att min stora Ancistrus började bete sig annorlunda, höll sig framme vid rutan och lät sig fotograferas utan att fara iväg och gömma sig. Då uppmärksammar jag också en död fisk på botten, när jag ska ta bort den, upptäcker jag allt fler döda fiskar. Bara 6-7 sorgmanteltetror simmar omkring, men ser inte friska ut. Tar bort alla döda fiskar och byter ut ca 1/3 av vattnet och gör rent filtret. Igår morse fanns bara 3 tetror och Ancistrusen kvar och verkade rätt okej. Bytte ut ytterligare 1/2 av vattnet och gjorde rent filtret igen. I dag när jag kom hem låg Ancistrusen död på bottnen och en ensam sorgmantel vinglade omkring. Hade 16 kardinaltetror, 10 sorgmanteltetror, 7-8 fantomtetror, 1 purpurtetra och den stora ca 15 cm långa, Ancistrusen. 10 kardinaler, 5 sorgmantlar och 10 purpurtetror (varav 1 dog i transporten pga kyla och 8 "försvann spårlöst" inom några dagar) var inköpta dagarna före jul. Vad kan denna totala fiskdöd bero på?
  • Christoffer_G
    • September 2009
    • 371

    #2
    Hur kallt va vattnet?

    Kommentar

    • Mommo
      • January 2010
      • 11

      #3
      Jag har 27 grader.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        kan det vara förgiftning, har du lagt i nåt nytt i (förrutom fiskarna)?
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mommo
          • January 2010
          • 11

          #5
          Inte jag, men grannen renoverar sin lägenhet och det stank lacknafta hos mig hela förmiddagen. Funderade på om det kunnat gå ned i vattnet via pumpen, men det har varit likadant då och då i över en månad och inget har hänt då.

          Kommentar

          • Eidesdotter
            • December 2009
            • 219

            #6
            Luftburna ämnen kan komma ner i vattnet genom den naturliga gasväxlingen vid vattenytan (vid t.ex. en brand kan alla fiskar dö av rökförgiftning ett par dagar efteråt.), så det är väl inte omöjligt, men kanske lite knepigt om det varit så en längre tid men fiskarna dött plötsligt...

            Kan det vara nåt skit du fått med de nya fiskarna, och som smittat de andra?

            Vad har du för vattenvärden? När sådana saker händer är det bra att genast kolla vattnet. Kan det ha hänt nåt som rubbat balansen?

            Kommentar

            • Mommo
              • January 2010
              • 11

              #7
              Har aldrig kollat vattnet, vilka test bör man göra?

              Kommentar

              • Eidesdotter
                • December 2009
                • 219

                #8
                Tänker i första hand på nitrit, nitrat o ammoniak. Skrev lite i din andra tråd också.

                Kommentar

                • Mommo
                  • January 2010
                  • 11

                  #9
                  Tack! Ska kolla den också.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...