Hjälp fiskarna dör nu, behöver råd!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chigak
    • May 2009
    • 78

    Hjälp fiskarna dör nu, behöver råd!

    Jag har precis gjort ett vattenbyte i mitt 450L akvarie. Jag gör ett vattenbyte på ca 30% varje vecka.
    Jag fyller på med kallvatten direkt ur kranen. Jag använder inga beredningsmedel men göder med PMDD och har sen igår också börjat med Easy Carbo. Tidigare har jag inte haft några problem vid vattenbyte men idag då det sista vattnet fylldes på började först tetrorna bete sig konstigt. De fick riktiga tokryck och simmade runt som galna för att sedan lägga sig på rygg och dö. Sedan började även fjärilscikliderna och en av Skalarerna göra likadant. Jag har inte hunnit räkna hur många som dött. Vad ska jag göra?
    Ska självklart gå och plocka ur alla döda fiskar nu på en gång men vad kan ha hänt?
    Och hur kan jag rädda övriga fiskar?
    Behöver verkligen hjälp!
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    #2
    Ursprungligen postat av chigak
    Jag fyller på med kallvatten direkt ur kranen.
    Vet inte hur det hos dig men hos mig blir kallvattnet från kranen avsevärt kallare än vanligt när det är så här kallt ute. Hade du koll på temperaturen?

    Hälsningar
    Jennifer

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Håller med kann ha blivit för kallt, jag fyler på med 25 gradigt vatten i mitt 28 gradiga akvarium.
      Checking out...

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Ursprungligen postat av chigak
        Jag har precis gjort ett vattenbyte i mitt 450L akvarie. Jag gör ett vattenbyte på ca 30% varje vecka.
        Jag fyller på med kallvatten direkt ur kranen. Jag använder inga beredningsmedel men göder med PMDD och har sen igår också börjat med Easy Carbo. Tidigare har jag inte haft några problem vid vattenbyte men idag då det sista vattnet fylldes på började först tetrorna bete sig konstigt. De fick riktiga tokryck och simmade runt som galna för att sedan lägga sig på rygg och dö. Sedan började även fjärilscikliderna och en av Skalarerna göra likadant. Jag har inte hunnit räkna hur många som dött. Vad ska jag göra?
        Ska självklart gå och plocka ur alla döda fiskar nu på en gång men vad kan ha hänt?
        Och hur kan jag rädda övriga fiskar?
        Behöver verkligen hjälp!
        Kallvatten, menar du iskalllt (typ 5gr)! Fiskar kan inte själva reglera kroppstemperaturen vilket kan leda till chock och organen lägger av!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • chigak
          • May 2009
          • 78

          #5
          Jag vet faktiskt inte om vattnet påverkas av temperaturen, vi har kommunalt vatten så ingen egen brunn iaf. De har ju aldrig reagerat på det innan. Skalaren har repat sig nu men ett gäng tetror har vandrat vidare. Hade aldrig trott Skalaren skulle klara sig, den låg uppochner på botten och såg verkligen död ut. Det verkar som det har lugnat sig och inga fler dödsfall nu. Men man får ju lite panik när man sitter och kollar och den ena fisken efter den andra får dåndimpen och dör....

          Kommentar

          • jenmad
            • March 2009
            • 579

            #6
            Ursprungligen postat av chigak
            Jag vet faktiskt inte om vattnet påverkas av temperaturen, vi har kommunalt vatten så ingen egen brunn iaf. De har ju aldrig reagerat på det innan. Skalaren har repat sig nu men ett gäng tetror har vandrat vidare. Hade aldrig trott Skalaren skulle klara sig, den låg uppochner på botten och såg verkligen död ut. Det verkar som det har lugnat sig och inga fler dödsfall nu. Men man får ju lite panik när man sitter och kollar och den ena fisken efter den andra får dåndimpen och dör....
            Låter som om en temperaturchock är rätt trolig - nu har vattnet värmts upp så fiskarna klarar sig. Skalaren är (antar jag?) större en tetrorna så hade en bättre chans.
            Jag har också kommunalt vatten och bor i lägenhet men jag märker en klar temperaturskillnad på kallvattnet just nu. Gjorde vattenbyte igår men jag använder badkarsblandaren och känner efter så att det är lite lagom halvljummet när jag fyller på.
            Hälsningar
            Jennifer

            Kommentar

            • chigak
              • May 2009
              • 78

              #7
              nej inte iskallt men kallt. Det konstiga är ju att alla fiskar mått bra vid varje vattenbyte hitintills. Jag har gjort på precis samma sätt alla gånger och med samma temperatur också

              Kommentar

              • jenmad
                • March 2009
                • 579

                #8
                Ursprungligen postat av chigak
                nej inte iskallt men kallt. Det konstiga är ju att alla fiskar mått bra vid varje vattenbyte hitintills. Jag har gjort på precis samma sätt alla gånger och med samma temperatur också
                Hm, konstigt Vad har du för temp i karet och vilken temp var det på vattnet? Kan det ha blivit ett större byte än vanligt? Eller är du på ett ställe i landet där de kan ha bytt vattenreningsmetod sen förra vattenbytet? I Helsingborgstrakten (inte nära dig alltså ) har de ju tydligen ändrat hårdheten på vattnet...

                Hälsningar
                Jennifer

                Kommentar

                Arbetssätt...