Mystisk fiskdöd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Mystisk fiskdöd

    Jag har ett 100-litersakvarium, som verkar lite skumt. Fiskarna verkar friska för det mesta, men då och då börjar en fisk bete sig underligt, bli slö, flämtar, och se´n dör den. Har låtit testa vattnet i akvariet, och han sa att pH och nitritnivåer var perfekta. Nå´n som har en teori? Vattnet är väldigt brunt, men det beror nog på en viss typ av rötter som jag har i.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    Vad är det för bottenmaterial, kan det vara Giftig grus?
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Sanden är köpt i en zooaffär, så den är det nog inget fel på, Brogård Sand står det på påsen. Hade en sten i som verkade rostig, men har fått höra att järnhaltiga stenar inte är farliga, och det var ett tag se´n jag tog ur den.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #4
        weird...Är det vanliga rötter du har i karet?
        Vad händer när du gör ett 30% VB?
        Senast redigerad av Nubi; 01 January 2010, 21:44.
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Minns inte vad rötterna heter, de är ljusare och hårdare än vanliga mangroverötter. Har bytt vatten flera gånger, men det har ändå strulat till och från. Funderar på att tömma det och börja om.

          Ett gäng kilfläcksrasboror har dött, de två senaste dödsfallen var en paletthane som svullnade upp precis innan leken, och en thomasihane, som inte svullnade upp, men började flämta, blev slö, och dog, lagom som han skulle leka med honan. Paletthonan mår utmärkt, liksom thomasihonan, som jag flyttade till ett annat akvarium där det går en annan hane.
          Senast redigerad av Shepard; 01 January 2010, 22:02.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #6
            Det låter verkligen skumt! Är det unga fiskar oxå?
            Har du nått annat kar igång som du kan gojsa med filtermassa om du ska starta igång allt igen. Hur länge har det varit igång?
            Inga kalkstenar i karet?
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ja, jag kramade ur filtret från ett annat akvarium när jag startade det, för kanske 3-4 månader se´n, och fyllde det till hälften med vatten från ett annat akvarium. Hur gamla fiskarna är vet jag inte, utom paletthonan som jag haft se´n yngel, hon är väl nå´t år. Paletthanen som dog köpte jag för nå´n månad se´n, och han såg inte särskilt gammal ut. Thomasina köpte jag också rätt nyligen, då de var rätt små. Har ett annat thomasipar som har lekt i ett annat akvarium, och det akvariet har inte drabbats av samma problem. Inga kalkstenar.
              Senast redigerad av Shepard; 01 January 2010, 22:13.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #8
                Den kritiska tiden bör ha varit förbi redan. Och du har inga dropptest på Ph och nitrit som du själv kan göra?

                Jag skulle inte våga riskera nått, jag skulle testa med att starta om karet och sen göra rent filtret ordentligt.

                Är doppvärmaren hel? så den inte spruckit eller så.
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Nitrit och pH-test lät jag han i affären göra, har inget så´nt test hemma tror jag, och han sa att det inte var nå´t fel på det. Fiskar har trillat av då och då se´n jag köpte akvariet, då värmaren var sprillans ny.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #10
                    Låter riktigt skumt, Jag skulle nog göra ett omstart på hela karet.
                    Det låter som nitrithalten skulle vara skyhöga.
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ja, jag trodde också det, men har för mig att han sa att nitriten låg mer eller mindre på noll.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13131

                        #12
                        Men vad har du för filtrering då?
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          En ny Eheimpump, det är ett innerfilter, grön, minns inte vad modellen heter.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Nu har jag i alla fall bytt hälften av vattnet. De fiskar som finns där verkar må bra. De verkade må bra innan vattenbytet också.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13131

                              #15
                              Ursprungligen postat av Micke_A
                              En ny Eheimpump, det är ett innerfilter, grön, minns inte vad modellen heter.
                              Om du installerat en ny pump så är det kanske det som ställer till det?
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...