Flytta sjuka fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sara s
    • November 2009
    • 77

    Flytta sjuka fiskar?

    Vi har klantat oss rejält i samband med att vi ändrat vårat Malawikar till ett fisksoppakar. Pga det så har vi fått vita prickar och har börjat medicinera, men vi funderar på om det skulle gynna dom fiskar som inte ser angripna ut om vi flyttade dom angripna till ett annat kar? Vi har under dessa 10 år varit helt förskonade i från sjukdomar så man känner sig inte alls hemma på vad som är bäst. Vi skulle i så fall fortsätta att medicinera huvudkaret också.

    Fiskarna som är angripna är våra praktbotior (minst 10 år gamla) och jag tyckte att en kardinal (nyinköpt) hade en prick. Fiskarna är pigga och gnider sig inte, men ena botian har mkt prickar, dom har sedan ommöbleringen hittat en favoritgrotta så man ser inte till dom varje dag så dom har nog varit prickiga längre än vi vet.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Eftersom vita prick finns i karet hjälper det inte att flytta och medicinera separat.
    Parasiterna släpper värddjuret, förökar sig och angriper igen. Det vill säga att hela karet förmodligen är fullt med vita prick så medicinera på
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • sara s
      • November 2009
      • 77

      #3
      Tanken var att det kanske var lättare att få bort det (prickarna) med fortsatt medicinering om man flyttade dom värst angripna (och medicinerar bägge karen), men det kanske inte alls spelar ngn roll och då är det ju bara merjobb...

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Nej, det spelar nog ingen roll.. Medicinera du i ett kar så slipper du det extrajobbet

        Lycka till..
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • sara s
          • November 2009
          • 77

          #5
          Ja, jag får nog göra så och hoppas på att mina gamlingar klarar sig. Tack för hjälpen!

          Kommentar

          Arbetssätt...