Smittrisk mellan två akvarier.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janson
    • July 2009
    • 300

    Smittrisk mellan två akvarier.

    Hej! Har lite fundering att köpa ett till akvarium men har en del frågor om man skulle drabbas av sjukdom i det ena.

    Hur stor är då smittorisken om man använder samma håvar / slangar och sånt? Hjälper de ens att skölja av eller vad krävs för att det ska försvinna?

    Lär väl vara lite olika mellan bakterier / virus och parasiter?

    Hur gör ni med flera akvarium om ett drabbas av problem?

    God jul!

    MVH Janson
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Uppriktigt sagt s¨å är det väl sällan som man får sjukdomar i akvariet - förutsatt att man alltid har karantän och sköter sina akvarier. Så därför är ju risken liten.

    Däremot är ju risken i sig rätt stor att vissa sjukdomar sprider sig mellan akvarier OM man använder samma slangar, håvar etc.

    I en akvarieaffär skall man därför t.ex. köra med olika håvar (många akvarier och många nya fiskar hela tiden gör risken rätt stor).
    Men hemma blir ju av naturliga skil inte risken så stor - dock om man har sjukdom i ett akvarium skall man självklart använda separata prylar i detta akvarium
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • janson
      • July 2009
      • 300

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Uppriktigt sagt s¨å är det väl sällan som man får sjukdomar i akvariet - förutsatt att man alltid har karantän och sköter sina akvarier. Så därför är ju risken liten.

      Däremot är ju risken i sig rätt stor att vissa sjukdomar sprider sig mellan akvarier OM man använder samma slangar, håvar etc.

      I en akvarieaffär skall man därför t.ex. köra med olika håvar (många akvarier och många nya fiskar hela tiden gör risken rätt stor).
      Men hemma blir ju av naturliga skil inte risken så stor - dock om man har sjukdom i ett akvarium skall man självklart använda separata prylar i detta akvarium
      Nej det är klart att man inte ska ha sjukdomar men någon gång kan det ju tillochmed drabba de bästa (jag tillhör inte dem) och då är det ju bra om man vet hur man ska göra.

      Om man använder prylar till ett sjukt akvarium. Hur gör man sakerna rena? Klorin.Och då borde det väl vara skillnad på bakterier/virus/parasiter. Parasiter är väl ändå de som är lättast att försvinna medan virus som gått som omöjligt?

      En annan tanke jag fick är om man medicinera ett akvarium mot någon sjukdom. Hur stor är då risken att den kommer tillbaka om man använder samma saker? håvar och sånt.

      Får också tacka dig Kjell. Hade inte zoopet funnits hade jag nog aldrig fått en sådan här hobby. Nu börjar jag att utöka. Är väl en odlingslokal i källaren om ett antal år. haha
      Senast redigerad av janson; 25 December 2009, 10:19.

      Kommentar

      Arbetssätt...