Motverkar UV-filter mediciner mot vita prick?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaius
    • August 2004
    • 150

    Motverkar UV-filter mediciner mot vita prick?

    Var bortrest för två dagar och nu har fyra fiskar fått vita prick sjukan. Köpte en medicin som heter Exit. I bruksanvisningen stod det dock att man ska temporärt avlägsna uv-filter då dessa kan påverka medicinens effektivitet negativt.
    Nu har jag dock ett innefilter med integrerat uv (UNIFILTER 500 UV från Aqua El). Hur gör jag när sätter igång pumpen igen efter att sjukdomen har avtagit? Har läst att detta ska ju också kunna orsaka fiskdöd eftersom döda bakterier från pumpen införs i vattnet.
    Sedan använder jag också Easy Carbo och PMDD. Påverkas medicinen också av dessa två medlen?
    Senast redigerad av Zaius; 21 December 2009, 17:50.
  • lilleulv
    • July 2007
    • 208

    #2
    UV filter

    Ursprungligen postat av Zaius
    Var bortrest för två dagar och nu har fyra fiskar fått vita prick sjukan. Köpte en medicin som heter Exit. I bruksanvisningen stod det dock att man ska temporärt avlägsna uv-filter då dessa kan påverka medicinens effektivitet negativt.
    Nu har jag dock ett innefilter med integrerat uv (UNIFILTER 500 UV från Aqua El). Hur gör jag när sätter igång pumpen igen efter att sjukdomen har avtagit? Har läst att detta ska ju också kunna orsaka fiskdöd eftersom döda bakterier från pumpen införs i vattnet.
    Sedan använder jag också Easy Carbo och PMDD. Påverkas medicinen också av dessa två medlen?
    Det är inte särskild smart att have UV aktivt vid medicinering. Kan du inte separat släcka för UV-bestrålingen, så tycker jag, att du kan ta ut själva lampan. Kanske lite besvärligt, men nog värd det. Jag har separate UV-filtre på mina 2 största akvarier. Nu har jag dog bare medicinerat en enkelt gång, men så var det lätt att släcka UV-en.
    Hoppas det går, och ha en bra jul
    Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

    Kommentar

    • Zaius
      • August 2004
      • 150

      #3
      Ja, det enda sättet att stänga av uv:en är genom att stänga av pumpen. Får väl köpa ett nytt filter när jag sätter igång pumpen igen.

      Ändring: Okej, läste precis att allt som behöver göras, är att filtret ska rengöras då pumpen har varit avstängd ett tag. Problem solved.
      Senast redigerad av Zaius; 22 December 2009, 13:30.

      Kommentar

      Arbetssätt...