Fisktuberkulos?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 0422
    • August 2007
    • 644

    Fisktuberkulos?

    En av mina malar, en Synodontis Schall, verkar ha slutat äta. Den har magrat av rejält, och har nu fått några små sår på huden på högra sidan. Den har ibland tidigare magrat, men då har det varit när jag varit bortrest och fiskarna inte matats i den mängd de brukar. I samma akvarium är 3 silverhajar, och alla 4 fiskarna verkade ha tappat sin aptit. Jag kollade vattenvärden, allt såg bra ut men pH låg nere på 6, gjorde 25% vattenbyte, pH kom upp till 7. Fiskarna blev matade, flingfoder av ett annat märke än tidigare, och silverhajarna åt. Malen åt dock inte och verkade inte nämnvärt intresserad. Testade med att ge dem räkor idag, och silverhajarna har återfått sin aptit. Malen reagerade på att det kom ner räkor, men jag har inte sett den äta än. I vanliga fall är den väldigt förtjust i räkor, men det kan ta ett tag från det att de kommit ner i akvariet tills de blir uppätna. Förra veckan dog kuhliiålen i akvariet, den fiskades upp direkt, och ingen av de andra fiskarna verkade må dåligt. Vattenvärdena var bra, och kuhliiålen har trots allt bott där i 4 år. Jag har inte skaffat nya fiskar över huvud taget på 2 år, så jag har svårt att tro att det är något som skulle komma från det. Malen har jag haft i snart 9 år. Alla fiskarna beter sig som normalt, bortsett från att malen börjar bli riktigt mager nu.

    Jag sökte lite på forumet och hittade en liknande tråd, där det föreslogs att det var fisktuberkulos, och läste på lite mer om det. Symptomen verkar stämma in, men finns det något annat som det kan vara? Kan fiskar överleva fisktuberkulos? Finns det något belägg för att fiskar förlorar aptiten när det blir ett lågt pH-värde?

    All hjälp och tips är välkomna
    - MAKE LOVE NOT LANDFILL -
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Snitta handen, stoppa ner den i karet och se om du blir smittad!

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • 0422
      • August 2007
      • 644

      #3
      Ursprungligen postat av NIC
      Snitta handen, stoppa ner den i karet och se om du blir smittad!
      Det känns som en dålig idé. Han simmar fortfarande
      - MAKE LOVE NOT LANDFILL -

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ja, det låter som om det kan vara fisktuberkulos.
        Nej, fisk överlever inte när det väl brutit ut, men stora & starka fiskar tar lååång tid på sig innan de dukar under.
        Det kan också tänkas vara olika andra inälvsproblem, t.ex. parasitiska protozoer. I så fall är såren antagligen sekundärinfektion pga nedsatt immunförsvar.

        Är det fisktuberkulos är fisken smittsam men ganska svagt. Låt honom inte dö i akvariet så de andra fiskarna hinner börja äta på honom bara.

        Mitt tips: ta ut och avliva. Han kommer inte tillfriskna och ju längre han går kvar desto större risk att andra smittas av vad det nu är han har.

        Mecka inte i karet om du har sår på händerna. Fisktuberkulos kan smitta människor och även om det vanligen läker på några månader är det en rätt otrevlig sjukdom.
        Senast redigerad av Azur; 19 December 2009, 03:35.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • 0422
          • August 2007
          • 644

          #5

          Han är ganska stor och tålig, ungefär 25 cm lång och sånt. Jag har funderat på att ta ut och avliva honom, men det är sjukt svårt för mig att göra det (han är ju favvo-fisken). Tänkte ge det lite mer tid och se hur det utvecklas, det kan ju vara något annat (man kan alltid hoppas) som han kanske repar sig från.
          - MAKE LOVE NOT LANDFILL -

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Kan du sätta honom i eget kar? I så fall blir du ju av med smittorisken, och du kan då testa att ge honom medicin mot inälvsparasiter (framförallt protozoer) och kanske antibiotika mot såren. Oddsen är dåliga men går det så går det.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • 0422
              • August 2007
              • 644

              #7
              Kanske... Mest det att då får han gå i ett på 16 l, och det kan han knappt vända sig i >.<
              Om jag inte skaffar ett nytt akvarium. Pump och sånt ska jag nog kunna fixa ihop från vad jag har tidigare...
              - MAKE LOVE NOT LANDFILL -

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Kortvarigt kan du ju t.ex. köpa en Flaj-back från IKEA eller nåt liknande.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • 0422
                  • August 2007
                  • 644

                  #9
                  Kanske jag kan göra, måste bara ta mig till IKEA i så fall. Får se vad jag har liggandes hemma också, och om någon vän har ett tomt kar som kan användas...
                  - MAKE LOVE NOT LANDFILL -

                  Kommentar

                  Arbetssätt...