Pansarmal med hål i skallen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    Pansarmal med hål i skallen

    Har 10st corydoras, metallpansarmalar.

    Fick nu se att den ena har en rejäl skada. Som om man skulle tagit kniven och huggit av en stor bit i skallen på den. Främre spröten har klarat sig precis men sen är det öppet rakt in. Den står still på botten och flämtar lite kraftigare än sina bröder.

    Finns inget vitt runt såret och osäker om det är sjukdom eller om den blivit skadad/överfallen av någon. Isåfall är det en vuxen guldguramihane som kan vara mycket aggresiv men har inte sett att malarna skulle råka ut för ilskan.

    Bara den malen som har något synligt. Postade tidigare om att jag tyckte de var lite slöa bortsett från vattenbyten men de äter alla med god aptit.

    Något man kan misstänka. Hål-I-Huvudet-sjukan ger väl vita och inflammerade sår som växer?

  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    #2
    Bifogar en liten bild.

    Hade sån tur att han/hon letade sig fram för att kunna fotas.

    Ser onekligen illa ut.

    Men kanterna i skinnet ser nästan ut som ett snyggt snitt. Svårare att se på bild men ser inte infekterat ut konstigt nog.
    Bifogade filer

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Inget kul det där, och jag är även tveksam om den kommer att klara av det där. Lite svårt att se på bilden, men antingen ser hela fisken ut att vara i lite dålig kondition, eller så har du en skiten ruta du fotat genom...
      Är rutan ren misstänker jag HIH, annars troligen en mekanisk skada.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Martin85
        • February 2008
        • 465

        #4
        Ajdå. Det rördes upp lite sand och skräp strax innan så kortet ser värre ut än vad det är.

        Stackaren såg dock ut att ha små prickar på sig men det kan vara sandkorn. Nu har han/hon gömt sig igen.

        Ska läsa på lite mer om hih då, känns inte kul att ha den gående med övriga.

        Kommentar

        • Matte&Mia
          • February 2008
          • 141

          #5
          Hade gjort livet kort för den fisken. Ser inget lovande ut.
          Ciklider is the shit! : )

          Kommentar

          • Martin85
            • February 2008
            • 465

            #6
            Ursprungligen postat av Matte&Mia
            Hade gjort livet kort för den fisken. Ser inget lovande ut.
            Jo, det håller jag med om. Ska försöka fånga upp den och göra det rätta. Den är lite skygg och gömmer sig i stenpartier som kräver större insatser och skulle stressa de övriga. Den får förmiddagen på sig, sen får jag möblera om.


            Kan det finnas något samband med att min mosaikgurami har en ljusare punkt på huvudet? Trodde först att det var något illa men har sett exakt likadant ut i 2 månader nu.

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Är rätt säker på att det är HIH. Du kan försöka bota det med Octomyzin eller liknande medicin och sedan också tillsätta vitaminer i fodret (Fishtamin från Sera är bra). Jag lyckades bota det på 2 av 5 fiskar på det sättet när jag råkade ut för det.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              Arbetssätt...